Springen naar inhoud

Terugstrooiing van beta-deeltjes


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Doks

    Doks


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2010 - 19:13

Voor natuurkunde moeten we een verslag maken over de terugstrooiing van B-deeltjes. We moesten hiervoor een bron schuin tegenover een verstrooier zetter en vervolgens de pulsen opmeten die werden weerkaatst met een GM-telbuis. Bij de verstrooier moesten we steeds van materiaal verwisselen want hoe hoger het atoomnummer van het verstrooiingsmateriaal van de verstrooier hoe hoe hoger het aantal pulsen. Ook hadden we een onbekend verstrooiingsmateriaal. Bij deze kwamen we uit op een gemiddelde aantal pulsen van 157/10 seconden. Dit bleek uit de grafiek 37 Rubidium te zijn.
maar nu kwam het volgende:
De β-deeltjes kunnen op verschillende manieren een interactie met materie aangaan. De verstrooiing kan het resultaat zijn van ťťn of meer botsingen, zowel met de atoomkernen als met de elektronen rond de atoomkernen van het verstrooiingsmateriaal. De belangrijkste interactie is de botsing met de atoomkernen. De Engelse natuurkunde Ernest Rutherford ontdekte ruim een eeuw geleden dat er verstrooiing optreedt als gevolg van elektrische krachten tussen de negatief geladen β-deeltjes en de positief geleaden atoomkernen. Bij de interactie is geen sprake van energieverlies, zodat de snelheid van het β-deeltje niet verandert. Door de kleine massa van het β-deeltje treedt echter wel een sterke verandering van de bewegingsrichting op.
en nu zei men dat het eigenlijk 43 Molybdeen was en dus niet Rubidium. En we moesten dit verklaren. Ik weet niet zeker hoe dit kwam en ik kwam tot het volgende: Door deze sterke verandering van bewegingsrichting kunnen sommige pulsen dus niet door de GM-telbuis worden opgevangen. Hierdoor neemt dus indirect ook het atoomnummer af van 43Mo tot 37Rb. Dit zou het dus kunnen verklaren.
Nu is mijn vraag klopt dit of is dit onzin wat ik nu zeg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2010 - 17:12

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

AnneMarijn

    AnneMarijn


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2010 - 14:00

Voor natuurkunde moeten we een verslag maken over de terugstrooiing van B-deeltjes. We moesten hiervoor een bron schuin tegenover een verstrooier zetter en vervolgens de pulsen opmeten die werden weerkaatst met een GM-telbuis. Bij de verstrooier moesten we steeds van materiaal verwisselen want hoe hoger het atoomnummer van het verstrooiingsmateriaal van de verstrooier hoe hoe hoger het aantal pulsen. Ook hadden we een onbekend verstrooiingsmateriaal. Bij deze kwamen we uit op een gemiddelde aantal pulsen van 157/10 seconden. Dit bleek uit de grafiek 37 Rubidium te zijn.
maar nu kwam het volgende:
De β-deeltjes kunnen op verschillende manieren een interactie met materie aangaan. De verstrooiing kan het resultaat zijn van ťťn of meer botsingen, zowel met de atoomkernen als met de elektronen rond de atoomkernen van het verstrooiingsmateriaal. De belangrijkste interactie is de botsing met de atoomkernen. De Engelse natuurkunde Ernest Rutherford ontdekte ruim een eeuw geleden dat er verstrooiing optreedt als gevolg van elektrische krachten tussen de negatief geladen β-deeltjes en de positief geleaden atoomkernen. Bij de interactie is geen sprake van energieverlies, zodat de snelheid van het β-deeltje niet verandert. Door de kleine massa van het β-deeltje treedt echter wel een sterke verandering van de bewegingsrichting op.
en nu zei men dat het eigenlijk 43 Molybdeen was en dus niet Rubidium. En we moesten dit verklaren. Ik weet niet zeker hoe dit kwam en ik kwam tot het volgende: Door deze sterke verandering van bewegingsrichting kunnen sommige pulsen dus niet door de GM-telbuis worden opgevangen. Hierdoor neemt dus indirect ook het atoomnummer af van 43Mo tot 37Rb. Dit zou het dus kunnen verklaren.
Nu is mijn vraag klopt dit of is dit onzin wat ik nu zeg.


Ik ben nu bezig met hetzelfde practicum alleen bij mij kwam er een hoger getal uit! Namelijk atoomnummer 49 ipv 42. Ik heb al gekeken op die site die als hulpsite werd aangeboden maar ik wordt daar niet wijzer uit!
Zou iemand mij op een andere manier uit de brand kunnen helpen?

Alvast bedankt,
Anne

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 december 2010 - 14:28

Ik heb al gekeken op die site die als hulpsite werd aangeboden

Heb je een link naar die hulpsite?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

AnneMarijn

    AnneMarijn


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2010 - 16:14

Heb je een link naar die hulpsite?


Oh ik zie nu dat die site gewoon een informatiesite is van jullie zonder specefieke informatie over dit onderwerp!
Zou u mij alsnog kunnen helpen met mijn vraagstuk?
Alvast bedankt, Anne

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2010 - 16:56

Jij vindt iets anders dan je zou moeten vinden. Mogelijke oorzaken daarvoor zijn nauwelijks aant e wijzen als je niet precies kunt beschrijven wat je deed om tot je resultaat te komen.

Ziet je opstelling eruit als in fig 1 van deze pdf? of heb je een betere beschrijving? Kun je vertellen hoe je te werk ging?

Bijgevoegde Bestanden

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

AnneMarijn

    AnneMarijn


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2010 - 14:04

Jij vindt iets anders dan je zou moeten vinden. Mogelijke oorzaken daarvoor zijn nauwelijks aant e wijzen als je niet precies kunt beschrijven wat je deed om tot je resultaat te komen.

Ziet je opstelling eruit als in fig 1 van deze pdf? of heb je een betere beschrijving? Kun je vertellen hoe je te werk ging?


Nee de opstelling zag er als volgt uit:
Een 'telkastje' verboden aan een ander kastje (de verstrooier). In de verstrooier zit een GM-telbuis en de bron ( net de B-straler strontium-90) en in het midden een metalen scheidingswand. Eerst hebben we de intensiteit gemeten zonder verstrooiingsmateriaal (zoals koolstof aluminium) toen hebben we de intensiteit gemeten met verschillend verstrooiingsmateriaal waaronder 1 onbekende. Toen hebben we met die gegevens een grafiek gemaakt een intensiteit aan de verticale as en het atoomnummer aan de horizontale as. Zo hebben we met de gemeten gegevens de intensiteit ingevuld bij het passende atoomnummer van de stof. Doordat we ook de intensiteit hebben gemeten van de onbekende stof kwamen we achter het atoomnmmer 49.
Dan is de laatste vraag van het practicum zie vraag aller eerste persoon. Alleen kwam bij ons dus een hoger atoomnummer uit en bij hem een lager atoomnummer. Ik heb geen idee waar dit mee te maken kan hebben en hoopte dat u me wat tips kon geven om me op weg te helpen.

;)

Veranderd door AnneMarijn, 26 december 2010 - 14:05


#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 december 2010 - 19:41

Een 'telkastje' verboden aan een ander kastje (de verstrooier). In de verstrooier zit een GM-telbuis en de bron ( net de B-straler strontium-90) en in het midden een metalen scheidingswand.

Een metalen scheidingswand laat geen betastraling door. Dus die kan eigenlijk niet tussen je bron en je telbuis gezeten hebben??
Wat mag ik verstaan onder een apart "telkastje" als je geigerteller "in de verstrooier" zit?

Eerst hebben we de intensiteit gemeten zonder verstrooiingsmateriaal (zoals koolstof aluminium)

Ook aan koolstof en aluminium zal betastraling verstrooien ;) dus bedoel je met "zonder verstrooiingsmateriaal" nou gewoon helemaal open, niks, of met een of ander aluminium en/of koolstofonderdeel, of bedoel je dat koolstof en aluminium tot je bekende verstrooiingsmaterialen hoorde, of werden hele dunne plaatjes van die materialen (bijvoorbeeld een dun plasticfolie met enkele micrometers opgedampt aluminium of koolstof) gebruikt als filters om de zwakste beta's eruit te filteren?

toen hebben we de intensiteit gemeten met verschillend verstrooiingsmateriaal waaronder 1 onbekende. Toen hebben we met die gegevens een grafiek gemaakt een intensiteit aan de verticale as en het atoomnummer aan de horizontale as. Zo hebben we met de gemeten gegevens de intensiteit ingevuld bij het passende atoomnummer van de stof.

Op die manier maak je dus een soort van "ijklijn". Dat klinkt goed.

Doordat we ook de intensiteit hebben gemeten van de onbekende stof kwamen we achter het atoomnmmer 49.
Dan is de laatste vraag van het practicum zie vraag aller eerste persoon. Alleen kwam bij ons dus een hoger atoomnummer uit en bij hem een lager atoomnummer. Ik heb geen idee waar dit mee te maken kan hebben en hoopte dat u me wat tips kon geven om me op weg te helpen.


Allemaal nog behoorlijk onduidelijk. Het eerste waar ik aan denk zijn verschillende diktes van je monsterplaatjes (beneden een minimumdikte geven dunnere plaatjes steeds minder backscatter), en verder ordinaire meetfouten. Ik weet niet uit hoeveel monsters je serie met bekende materialen bestond, maar de backscattercurve loopt vanaf nr 35 toch al duidelijk vlakker en vlakker. Met een fout van 10% in je gemeten backscatter krijg je zo al gauw een fout van vele atoomnummers meer of minder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures