Cursussen funderingstechnieken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Cursussen funderingstechnieken

Ik had graag mijn kennis een beetje opgefrist over de berekening van diverse funderingstechnieken. Mijn oude cursus was niet op alle vlakken zo geheel schitterend.

Voor bepaalde zaken heb ik reeds 't een en 't ander teruggevonden.

Maar over de berekening van paalfunderingen heb ik nog maar weinig teruggevonden die bruikbaar is.

bvb de berekening van de draagkracht van een funderingspaal via de gegevens uit een grondsondering.

Of bvb een goeie lectuur over de theorieen van prof De Beer.

Heeft iemand enige tips naar site?

Of eventueel een link naar een goeie boekhandel? Bij de boekhandels die ik reeds gevonden heb, vond ik niet onmiddellijk wat ik zocht.

Berichten: 389

Re: Cursussen funderingstechnieken


Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Cursussen funderingstechnieken

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Cursussen funderingstechnieken

De syllabus van prof De Smedt is eigenlijk vooral een inleiding op de grondmechanica. De pagina's die jhnbk dan weer aanraadt, hebben op tal van passages eigenlijk meer te maken met het constructieve aspect en minder met het grondmechanische aspect.

Ik zou je eigenlijk de syllabus van prof. Van Impe, De Beers opvolger, aanraden. Helaas niet meer verkrijgbaar in de boekhandel, wel te raadplegen en te kopiëren op 't Labo Geotechniek aan de Gentse universiteit.

Berichten: 50

Re: Cursussen funderingstechnieken

Beide hierboven genoemde werken had ik reeds gevonden.

De cursus van de VUB is inderdaad een goeie inleiding.

De boeken "berekening vanconstructies" is eigenlijk meer op constructies gericht dan op de grondmechanica.

Ik zal nog eens verder zoeken. Misschien krijg ik de syllabus van prof van Impe nog ergens te pakken.

Reageer