Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Hallo,

http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/analyse2.pdf

p.23;

mis ik toch weer een stap in 2.4.2, ik heb gekeken naar het ééndimensionale analoge, maar deze keer hielp me dat niet echt vooruit.

Ik zie niet in waarom gi zo gekozen wordt, en waarom ze een extremum bereikt (en dat is dus zowat het hele bewijs). Misschien kan een tip me helpen opdat ik het alsnog zelf kan vinden?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Die g's worden gekozen als functies van één veranderlijke, voor elke veranderlijke een functie. Voor deze functies (die extreem moeten worden in het gegeven punt) geldt de voorgaande stelling, extremum + differentieerbaar impliceert afgeleide 0. Maar de afgeleide van gi valt samen met de partiële afgeleide van f naar de i-de variabele; dus alle partiële afgeleiden moeten 0 zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Ik heb het bijna: in het bewijsje wordt er toch gezegd: dan bereikt gieen extremum in ai.

Waarom zorgt die x op de plaats van ai voor een extremum? In de andere (tijdelijk) constant gehouden variabelen is dat gemakkelijker in te zien omdat er reeds gegeven is dat f differentieerbaar is in a.

Sorry hoor...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Daar staan een x omdat dat de variabele is... De andere veranderlijken worden constant gehouden op de coördinaten van het extremum, de enige vrije variabele is x en de functie van die ene variabele wordt dus extreem in het punt x = ai, de laatste coördinaat van het extremum (in meerdere variabelen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

OK, hartelijk dank!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Is het duidelijk...? Je herleidt de vraag dus naar n functies van één veranderlijke die elk extreem worden wanneer je slechts één van de variabelen vrij neemt en de rest constant houdt in het extremum. Aangezien voor een differentieerbare functie alle partiële afgeleiden bestaan, zijn die deelfuncties afleidbaar en bijgevolg is elke afgeleide (partiële afgeleide van de oorspronkelijke functie) 0 in het punt waar ze een extremum bereiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Je hebt het erg duidelijk uitgelegd!

Eigenlijk zou ik het al moeten gezien hebben na uw eerste antwoord, maar ik was even gedifferentieerd :eusa_whistle:
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nodige voorwaarde tot differentieerbaarheid

Heet je toevallig Tracey? :eusa_whistle:

Enfin, graag gedaan ](*,) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer