Vn veiligheidsraad

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vn veiligheidsraad

Momenteel ben ik bezig met mijn master thesis. Het gaat over de invloed van Nederland in de VN Veiligheidsraad en de ontwikkeling daarvan.

Het grote probleem is: hoe meet of bewijs je invloed? Met mijn geschiedenisachtergrond heb ik hier helaas geen antwoord op, dus vandaar dat ik het in deze hoek probeer.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van theorieen, methoden, modellen, et cetera. Het geeft niet als ze uit andere disciplines komen, want alle beetjes helpen!

Berichten: 382

Re: Vn veiligheidsraad

Ik zie dat jij hulp nodig hebt, dus doe ik maar eens een poging...

"T zal waarschijnlijk niet helemaal aan je wensen voldoen, maar neem eens een kijkje bij een MUN. Daar worden de VN gesimuleerd en daar zie je vaak dat de Nederlanders een aardige invloed hebben. :eusa_whistle: Dit is natuurlijk geen indicatie, maar punt is dat je met goede standpunten moet komen plus een duidelijke onderbouwing door middel van argumenten. Omdat wij Nederlanders relatief best aardige wetenschappers in ons midden hebben, die met goede ideeën kunnen komen, denk ik dat wij best een aardige invloed zullen hebben daar!

Je kunt ook VN bijeenkomsten op tv kijken. Tenminste er is hierr en daar via internet best wat te zien hoor! ](*,)

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vn veiligheidsraad

Hier kun je je een beeld vormen. Wel even filteren voor NL.

Mijn sterke indruk is dat NL weinig in te brengen heeft maar ik beken, dit is vrij subjectief en moeilijk meetbaar.

Het gaat niet alleen om het aantal resoluties maar ook om 'het gewicht' de impact.

Berichten: 597

Re: Vn veiligheidsraad

Ik zou proberen contact op te nemen met iemand die dicht(er) staat bij de VN Veiligheidsraad en dit via telefoon of via email.

Dan vraag je aan wie je best bepaalde informatie kan vragen over jouw onderwerp.

bv. welke voorstellen heeft Nederland in de voorbije jaren ingediend en werden uiteindelijk ook goedgekeurd?

bv. welk voorstellen heeft Nederland mee ingestemd of kunnen houden?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 2

Re: Vn veiligheidsraad

In ieder geval bedankt voor reacties.

Uiteraard zijn het de permanente leden die de Veiligheidsraad domineren, maar het lijkt mij juist interessant om aan te tonen in hoeverre dat is. Ik heb in ieder geval al wat literatuur gevonden, dus ik ga van de week flink in de boeken en ik hoop dat ik er iets nuttigs uit kan halen.

Ik ga in ieder geval met de resoluties aan de slag. Was Nederland bijvoorbeeld voor, tegen of heeft het zich onthouden?

Reageer