Springen naar inhoud

Gammaspectrum na-22

• Log in om te kunnen reageren

LucidWaker

LucidWaker

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2010 - 12:05

Hoi,

Voor mijn eerste post hier heb ik een vraagje over Na-22.

Met een Ge-spectrometer (gamma spectrometrie) heb ik een spectrum gemeten van een Na-22 sample. Hierin waren 2 pieken zichtbaar, bij 1274 keV (piekoppervlakte 39811,74%) en 511 keV (piekoppervlakte 254940,68%). (Horizontale as is verdeeld in channels die elk een energiebandje vertegenwoordigen, de verticale as is het aantal counts)

Nu moet ik verklaren waar beide pieken vandaan komen (dus de oorsprong van de gedetecteerde fotonen). Ik krijg hierover echter tegenstrijdige informatie.

De piek bij 511 keV komt volgens mij van elektron-positron annihilatie. En als ik de bron* goed interpreteer, komt de piek bij 1274 keV dan van zowel electron capture als van beta+ verval?

Dan rest ook nog de vraag hoe het verschil in oppervlakte van de pieken te verklaren is. Ik gok dat het te maken heeft met het feit dat er 2 fotonen vrijkomen bij elektron-positron annihilatie, maar deze kunnen toch alle kanten op gaan? Waarom levert dit dan toch een veel grotere piek in het spectrum op?

Alvast bedankt voor de hulp. :eusa_whistle:

*= http://community.mid...nual/gamma.html

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2010 - 01:27

De (compton) cross sectie is energie afhankelijk, en in dit energie gebied is die lager voor hogere energie, dus ga je minder fotonen meten, dit effect zie je trouwens heel mooi bij een Co60 bron waar je overgangen hebt die een even grote intensiteit hebben, maar in een spectrum toch niet even hoog gaan zijn.
Natuurlijk speelt het effect van de twee fotonen bij de annihilatie ook wel een rol, maar dan zou je verwachten dat de piek slechts tweemaal hoger zou zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures