Kunnen neutronen bij elkaar hangen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Kunnen neutronen bij elkaar hangen

kunnen er ook een groepjes neutronen samen hangen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kunnen neutronen bij elkaar hangen

Ja, neutronensterren zijn er een voorbeeld van.

(verplaatst naar Atoom- en deeltjesfysica)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Kunnen neutronen bij elkaar hangen

De vraagsteller gaat uit van een groepje neutronen en niet van een giga aantal opeen...

Ik denk dat het vergelijk met een neutronenster niet zo maar op gaat.

Inzake de stabiliteit van een neutronenster:

Drie-nucleonkrachten evenals de hyperon-nucleonwisselwerking zijn onder andere belangrijke ingrediënten in berekeningen van stabiliteit en opbouw van neutronensterren.

(bron van FOM)

Voldoet een groepje neutronen van 4 tot 100 zegmaar ook aan deze regel?

De vraagstelling kan men terugbrengen tot twee neutronen die een paar vormen.

De vraagstelling wordt complexer als men drie neutronen neemt.

Dit omdat bij de wisselingwerking paren de voorkeur hebben.

Mijn kennis kan deze vraagstellingen niet beantwoorden maar ik denk dat een groepje van 2..100 neutronen niet stabiel kunnen zijn.

In een kern binden de neutronen de uit elkaar drijvende protonen maar de neutronen hebben de protonen nodig in hun voortbestaan bij kleine aantallen neutronen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 12.262

Re: Kunnen neutronen bij elkaar hangen

Voor zover ik weet bestaat het fenomeen niet, althans niet in de zin van een soort 'atoomkern' die uit 2 of meer neutronen bestaat.

Een groepje van 1 neutron (voor zover je dat zo kunt noemen) lijkt het meest stabiel, met een halflife van een minuut of 10.

Neutronensterren zou ik in dit geval niet als geldig voorbeeld nemen omdat ze gebonden worden door gravitatie, iets dat niet relevant is bij kleine aantallen. Daarvoor zou binding middels colorstrong/electroweak force noodzakelijk zijn, en dat lijkt onvoldoende om clusters te vormen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kunnen neutronen bij elkaar hangen

Het antwoord is inderdaad 'waarschijnlijk niet'. Dit artikel levert een klein overzicht. Kort samengevat zeggen ze: neutronsystemen zijn ongebonden volgens de meerderheid van de berekeningen, maar een kleine verandering in de (slecht gekende) neutron-neutron interactie heeft een grote invloed op dit resultaat (en dat is voldoende motivatie om er experimenteel naar te blijven zoeken).

Neutronensterren hebben inderdaad een kwalitatief andere achtergrond.

Reageer