Stuiterbal in vissim

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Stuiterbal in vissim

Hallo,

voor school moet ik een stuiterbal simuleren in VisSim. Zie bijlage. Ik krijg het niet voor elkaar om hem goed te laten stuiteren.

c=20.000N/m

k=4x10-3kg/s

doorsnede van de bal is 2cm dus als ie 0,01m boven de grond is komt de veerkracht erbij boven de 0,01m is de veerkracht nul. Ik heb gebruik gemaakt van de vergelijkingen in de bijlage.

Wat doe ik verkeerd?

Groeten
Bijlagen
Stuiterbal.zip
(1.06 KiB) 146 keer gedownload
Vergelijkingen.png
Vergelijkingen.png (35.1 KiB) 580 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stuiterbal in vissim

Waar loopt het mis?

Berichten: 14

Re: Stuiterbal in vissim

De bal stuitert veel te hoog op dus ik denk dat ik een eenheid verkeerd heb staan of iets dergelijks...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stuiterbal in vissim

De bal stuitert veel te hoog op dus ik denk dat ik een eenheid verkeerd heb staan of iets dergelijks...


Ik kan het mij zo niet direct visualiseren (ik ken het gebruikte programma ook niet), maar die c die je daar gebruikt is wel 2x zo groot als de valversnelling g. Ik zie op het eerste zicht geen fout.

Berichten: 771

Re: Stuiterbal in vissim

Ken het prog ook niet maar, Volgens mij bij die uitdrukking voor veerkracht

Als de bal de grond raakt, moet hij die veerconstante in rekening meebrengen

Wat jij hebt geschreven, als de bal op 0,01 staat, is die F=0, dus breng je die niet in rekening

Je moet dus die groter of gelijk dan, vervangen door groter dan, en die kleiner dan vervangen door kleiner of gelijk (of zelfs gewoon gelijk aan)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stuiterbal in vissim

Je moet dus die groter of gelijk dan, vervangen door groter dan, en die kleiner dan vervangen door kleiner of gelijk (of zelfs gewoon gelijk aan)


Wat niks uithaalt, aangezien c*(0.01 - 0.01) even 0 is als nu.

Berichten: 771

Re: Stuiterbal in vissim

True, maar ik vraag me af: is die hoogte die van het middelpunt?

Want dan heeft die veerkracht idd geen betekenis, vermits het laagste punt dat hij bereikt x=0.01 is, en daar de veerkracht gelijk is aan 0

Berichten: 14

Re: Stuiterbal in vissim

Nee, dat klopt wel. Wanneer ie groter of gelijk is aan 0,01 geldt Fv=0. Kleiner dan 0,01 Fv= c*(0,01-x). De bal veert dus iets in. ij c*(0,01-0,01) is de bal uitgestuiterd.

De bal heeft een doorsnede van 2cm dus inderdaad, 0,01 is het midden van de bal.

En omdat daar de veerkracht gelijk is aan 0 zal hij dus door vallen tot net iets onder 0,01, daar krijg je veerkracht. Zal ik een intergraal moeten gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stuiterbal in vissim

Hoe kom je aan dit model? Volg je instructies of is het iets dat je zelf bedacht hebt?

Berichten: 14

Re: Stuiterbal in vissim

Zelf bedacht. Klik hier voor het programma. Geen virussen erin en eenvoudig in gebruik. Open mijn sim. en F5 runt het model

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stuiterbal in vissim

Zelf bedacht. Klik hier voor het programma. Geen virussen erin en eenvoudig in gebruik. Open mijn sim. en F5 runt het model
Hmja, ik kan er niet zo goed aan uit, maar dat is niet echt belangrijk.

Het ligt waarschijnlijk gewoon aan je model.

Je beschouwt de bal als een veer waarbij je dan een gokje hebt gedaan met de veerconstante.

Het is een origineel idee, maar in het echt zijn botsingen net iets anders en is er al een theorie voor ontwikkeld.

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Botsing_%28natuurkunde%29 voor meer info)

We hebben een elastische botsing.

Beschouw als 2 lichamen de grond en de bal.
\(\bar{v}_{bal,na} - \bar{v}_{grond,na} = -e*(\bar{v}_{bal,voor} - \bar{v}_{grond,voor})\)
De grond heeft als snelheid 0 zowel voor als na de botsing.

Dit geeft
\(\bar{v}_{bal,na} = -e*\bar{v}_{bal,voor}\)
Die e is de 'restitutie-coëfficiënt' en ligt tussen 0 en 1. Die hangt af van de materialen waarmee je werkt.

Maar zoals je kan zien komt het er eigenlijk op neer dat de snelheid gewoon omgekeerd wordt en een beetje verkleind.

Berichten: 14

Re: Stuiterbal in vissim

Oke, ik zal vanavond nog even verder prutsen. Misschien kom ik er nu wel uit. Bedankt!

Reageer