Stuiterbal in vissim
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 14
Stuiterbal in vissim
Hallo,
voor school moet ik een stuiterbal simuleren in VisSim. Zie bijlage. Ik krijg het niet voor elkaar om hem goed te laten stuiteren.
c=20.000N/m
k=4x10-3kg/s
doorsnede van de bal is 2cm dus als ie 0,01m boven de grond is komt de veerkracht erbij boven de 0,01m is de veerkracht nul. Ik heb gebruik gemaakt van de vergelijkingen in de bijlage.
Wat doe ik verkeerd?
Groeten
voor school moet ik een stuiterbal simuleren in VisSim. Zie bijlage. Ik krijg het niet voor elkaar om hem goed te laten stuiteren.
c=20.000N/m
k=4x10-3kg/s
doorsnede van de bal is 2cm dus als ie 0,01m boven de grond is komt de veerkracht erbij boven de 0,01m is de veerkracht nul. Ik heb gebruik gemaakt van de vergelijkingen in de bijlage.
Wat doe ik verkeerd?
Groeten
- Bijlagen
-
- Stuiterbal.zip
- (1.06 KiB) 150 keer gedownload
-
- Vergelijkingen.png (35.1 KiB) 622 keer bekeken
-
- Berichten: 14
Re: Stuiterbal in vissim
De bal stuitert veel te hoog op dus ik denk dat ik een eenheid verkeerd heb staan of iets dergelijks...
- Berichten: 2.609
Re: Stuiterbal in vissim
De bal stuitert veel te hoog op dus ik denk dat ik een eenheid verkeerd heb staan of iets dergelijks...
Ik kan het mij zo niet direct visualiseren (ik ken het gebruikte programma ook niet), maar die c die je daar gebruikt is wel 2x zo groot als de valversnelling g. Ik zie op het eerste zicht geen fout.
-
- Berichten: 771
Re: Stuiterbal in vissim
Ken het prog ook niet maar, Volgens mij bij die uitdrukking voor veerkracht
Als de bal de grond raakt, moet hij die veerconstante in rekening meebrengen
Wat jij hebt geschreven, als de bal op 0,01 staat, is die F=0, dus breng je die niet in rekening
Je moet dus die groter of gelijk dan, vervangen door groter dan, en die kleiner dan vervangen door kleiner of gelijk (of zelfs gewoon gelijk aan)
Als de bal de grond raakt, moet hij die veerconstante in rekening meebrengen
Wat jij hebt geschreven, als de bal op 0,01 staat, is die F=0, dus breng je die niet in rekening
Je moet dus die groter of gelijk dan, vervangen door groter dan, en die kleiner dan vervangen door kleiner of gelijk (of zelfs gewoon gelijk aan)
- Berichten: 2.609
Re: Stuiterbal in vissim
Je moet dus die groter of gelijk dan, vervangen door groter dan, en die kleiner dan vervangen door kleiner of gelijk (of zelfs gewoon gelijk aan)
Wat niks uithaalt, aangezien c*(0.01 - 0.01) even 0 is als nu.
-
- Berichten: 771
Re: Stuiterbal in vissim
True, maar ik vraag me af: is die hoogte die van het middelpunt?
Want dan heeft die veerkracht idd geen betekenis, vermits het laagste punt dat hij bereikt x=0.01 is, en daar de veerkracht gelijk is aan 0
Want dan heeft die veerkracht idd geen betekenis, vermits het laagste punt dat hij bereikt x=0.01 is, en daar de veerkracht gelijk is aan 0
-
- Berichten: 14
Re: Stuiterbal in vissim
Nee, dat klopt wel. Wanneer ie groter of gelijk is aan 0,01 geldt Fv=0. Kleiner dan 0,01 Fv= c*(0,01-x). De bal veert dus iets in. ij c*(0,01-0,01) is de bal uitgestuiterd.
De bal heeft een doorsnede van 2cm dus inderdaad, 0,01 is het midden van de bal.
En omdat daar de veerkracht gelijk is aan 0 zal hij dus door vallen tot net iets onder 0,01, daar krijg je veerkracht. Zal ik een intergraal moeten gebruiken?
De bal heeft een doorsnede van 2cm dus inderdaad, 0,01 is het midden van de bal.
En omdat daar de veerkracht gelijk is aan 0 zal hij dus door vallen tot net iets onder 0,01, daar krijg je veerkracht. Zal ik een intergraal moeten gebruiken?
- Berichten: 2.609
Re: Stuiterbal in vissim
Hoe kom je aan dit model? Volg je instructies of is het iets dat je zelf bedacht hebt?
-
- Berichten: 14
Re: Stuiterbal in vissim
Zelf bedacht. Klik hier voor het programma. Geen virussen erin en eenvoudig in gebruik. Open mijn sim. en F5 runt het model
- Berichten: 2.609
Re: Stuiterbal in vissim
Hmja, ik kan er niet zo goed aan uit, maar dat is niet echt belangrijk.Zelf bedacht. Klik hier voor het programma. Geen virussen erin en eenvoudig in gebruik. Open mijn sim. en F5 runt het model
Het ligt waarschijnlijk gewoon aan je model.
Je beschouwt de bal als een veer waarbij je dan een gokje hebt gedaan met de veerconstante.
Het is een origineel idee, maar in het echt zijn botsingen net iets anders en is er al een theorie voor ontwikkeld.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Botsing_%28natuurkunde%29 voor meer info)
We hebben een elastische botsing.
Beschouw als 2 lichamen de grond en de bal.
\(\bar{v}_{bal,na} - \bar{v}_{grond,na} = -e*(\bar{v}_{bal,voor} - \bar{v}_{grond,voor})\)
De grond heeft als snelheid 0 zowel voor als na de botsing.Dit geeft
\(\bar{v}_{bal,na} = -e*\bar{v}_{bal,voor}\)
Die e is de 'restitutie-coëfficiënt' en ligt tussen 0 en 1. Die hangt af van de materialen waarmee je werkt.Maar zoals je kan zien komt het er eigenlijk op neer dat de snelheid gewoon omgekeerd wordt en een beetje verkleind.
-
- Berichten: 14
Re: Stuiterbal in vissim
Oke, ik zal vanavond nog even verder prutsen. Misschien kom ik er nu wel uit. Bedankt!