Het buigen van staal door verwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Het buigen van staal door verwarming

Mijn profielwerkstuk gaat over het buigen van staal onder een bepaalde temperatuur. Ik zet een stalen hoekprofiel vast in een werkbank en hang aan het andere uiteinde een gewicht. Dan zet ik een gasbrander op het uiteinde naast de werkbank.

Afbeelding

Het staal begint natuurlijk te buigen en het uiteinde met het gewicht owrdt opgevangen door een houten blok. Ik meet de tijd die het staal erover doet om het blok te raken. Dit doe ik voor verschillende soorten staal.

De staal met de langste tijd is het meest brandwerend en dus ook het meest geschikt voor het maken van kolommen, etc.

Nu zoek ik dus relevante forumles die te maken hebben met deze proef. Mijn leraar heeft me al verwezen naar de elasticiteitsmodulus en buigsterkte, maar geen van deze hebben betrekking tot de temperatuur. Daarbij heb ik vernomen dat de elasticiteitsmodulus ook veranderd bij een hogere temperatuur. Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Het buigen van staal door verwarming

De elasticiteitsmodulus is functie van de temperatuur. Zie hier (Opgelet Psi moet je nog omzetten naar Pa (of een verwante eenheid))
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Het buigen van staal door verwarming

De elasticiteitsmodulus is functie van de temperatuur. Zie hier (Opgelet Psi moet je nog omzetten naar Pa (of een verwante eenheid))
Niet alleen de elasticiteitsmodulus, maar ook de vloeigrens is afhankelijk van de temperatuur. Er bestaan wetmatigheden die deze 2 grootheden uitdrukken in functie van de temperatuur. 'k Zal die eens vragen aan 'n medestudent, wiens scriptie hierover gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Het buigen van staal door verwarming

Lijkt mij plausibel. Ik kan in mijn materiaalkunde boek noch formules, noch grafieken terugvinden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Het buigen van staal door verwarming

Net een berichtje gekregen van de moderatoren dat wat ik gisteren hier gepost heb, blijkbaar tegen de regels van 't forum is. Daarom stuur ik je de bijlage via PM maar door.

Ik hoop alvast dat de betreffende moderator van de gelegenheid geen gebruik gemaakt heeft om de bijlage zelf te downloaden en op te slaan :eusa_whistle:

Berichten: 3

Re: Het buigen van staal door verwarming

Niet alleen de elasticiteitsmodulus, maar ook de vloeigrens is afhankelijk van de temperatuur. Er bestaan wetmatigheden die deze 2 grootheden uitdrukken in functie van de temperatuur. 'k Zal die eens vragen aan 'n medestudent, wiens scriptie hierover gaat.
Dit is logisch, want elasticiteits-modulus is de steilheid van het spanning-rekdiagram. Als de elasticiteitd modulus lager wordt, verschuift de grafiek dus naar rechts of komt de grafiek lager te liggen.

Mij lijkt het me het meest logisch door de verandering in rek. Bij temperatuursverhoging is er een hogere rek en gaat de grafiek dus naar rechts.

Maar nu heb ik van sommige mensen gehoord dat bij een hogere temperatuur de vloeigrens lager ligt. Dan zou dus de spanning ook moeten veranderen. Ik zie geen reden waarom dit zou moeten gebeuren. Kan iemand bevestigen of dti klopt en waarom?

Berichten: 4.502

Re: Het buigen van staal door verwarming

In de tabel van Young zie ik de E met 21000MPa (als ik me niet vergis in de nullen) bij een temp van ca.900oF. en die waarde wordt meestal gehanteerd.Daarna gaat de kromme tamelijk snel naar onder.

Brandtemperaturen lopen op tot wel 1000 gr.C,dus lijkt het me wenselijk om staal toch maar,waar nodig ,te omkleden.

De enigste staalsoort,die ik voorlopig kan vinden is austenitisch roestvrij staal,dat bestand is bij temperaturen tot 300 .garden C.

Sterkte bij 15 graden C en 0,2% rekgrens is ca.195 N/mm2. (gebruikstemp.tax.)

Sterkte bij 50 graden C en 0,2% rekgrens is ca.177 N/mm2.

Sterkte bij 300 graden C en 0,2% rekgrens is ca.110 N/mm2.

Sterkte bij 550 graden C en 0,2% rekgrens is ca.90 N/mm2.

Data MCB (ca.1995) blz345

Reageer