Springen naar inhoud

Betekenis delta e in formule: p = Δe/t

• Log in om te kunnen reageren

rebberfoon

rebberfoon

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2010 - 19:16

Voor het berekenen van het vermogen moet ik de volgende formule gebruiken:

P = ΔE/t

P = Vermogen in watt
t = de tijd is seconden
deltaE = ..?

Het is mij niet geheel duidelijk waar Δ E voor staat.
Ik dacht zelf dat het voor energie zou staan, maar welke vormen energie zijn er in deze formule te gebruiken?
En aangezien het 'delta' E is, moet er gebruikt worden gemaakt van een vorm energie 'aan het begin' en 'aan het eind'. Die daarna van elkaar af moeten worden getrokken of denk ik nu helemaal de verkeerde kant op?
Is er iemand die mij dat zou kunnen verduidelijken?
Nvt. Ik zit in VWO 4

Alvast hartelijk bedankt,
Rewards and punishments are the lowest form of education.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2010 - 19:19

Zo'n delta staat steeds voor een verschil, gewoonlijk tussen een eind- en beginwaarde. Dus ΔE = Eeind - Ebegin. Die t zal voor een bepaalde periode staan (en geen tijdstip), dan is ook Δt gebruikelijk. Als er bijvoorbeeld van 100 J naar 850 J gegaan wordt in een tijdspanne van 10 s, wat was dan het (gemiddeld) vermogen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

rebberfoon

rebberfoon

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2010 - 19:26

Zo'n delta staat steeds voor een verschil, gewoonlijk tussen een eind- en beginwaarde. Dus ΔE = Eeind - Ebegin. Die t zal voor een bepaalde periode staan (en geen tijdstip), dan is ook Δt gebruikelijk. Als er bijvoorbeeld van 100 J naar 850 J gegaan wordt in een tijdspanne van 10 s, wat was dan het (gemiddeld) vermogen?

P = ΔE/ΔT = (850 - 100)/10 = 75 Joule.

Dat dacht ik, alleen dat kan nooit het gemiddelde zijn aangezien het onder het laagste getal zit.

Alleen kan er voor ΔE elke vorm van energie worden genomen?

Bedankt,
Rewards and punishments are the lowest form of education.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2010 - 19:32

P = ΔE/ΔT = (850 - 100)/10 = 75 Joule.

Dat dacht ik, alleen dat kan nooit het gemiddelde zijn aangezien het onder het laagste getal zit.

Hoezo? De energietoename gebeurde aan dit vermogen over een tijdspanne van 10s. De getalwaarde van het vermogen hoeft niet groter te zijn dat de optredende energiewaarden...

Alleen kan er voor ΔE elke vorm van energie worden genomen?

Je moet natuurlijk geen thermische energie van elektrische energie gaan aftrekken (niet mengen), maar dit kan een energieverschil voorstellen van een bepaalde vorm van elektrische energie (bv. thermische ůf elektrisch ůf ...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Paul0o

Paul0o

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2010 - 19:43

Kleine opmerking die ik nog even wil maken is dat vermogen de eenheid Watt ( joule per seconde )heeft en niet gewoon Joule :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures