Roesten (het ontstaan van ijzeroxide)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Roesten (het ontstaan van ijzeroxide)

Hallo,

Ik wil graag een proef bedenken (op korte termijn) over hoe je duidelijk kan aantonen dat je, met behulp van een opofferingsanode(bv. zink, aluminium, magnesium), roesten(het ontstaan van ijzeroxide) kan tegenhouden.

Ik hoopte dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen?

Heeft iemand ideeën of suggesties voor een leuk proefje?

Menian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Roesten (het ontstaan van ijzeroxide)

Dat lijkt me niet al te ingewikkeld, in de praktijk wordt dit gebruikt om roestvorming in te perken op grote stalen constructies en schepen. Je kan simpelweg een aantal stukken staal nemen en deze aan weer en wind blootstellen. Je gebruikt één stuk voor de nulmeting, daar doe je niets mee. Op de rest plaats je een stuk metaal dat als opofferingsmetaal kan dienen. Zo nu en dan maak je een foto van de metaalstukken om de voortgang te meten.

Eventueel kan je het proces wat versnellen door regelmatig te sproeien met zout water.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.379

Re: Roesten (het ontstaan van ijzeroxide)

Het betreft hier kathodische bescherming (KB). Dit functioneert echter niet als je op een stuk ijzer in weer en wind een stuk zink plaatst. KB voer je uit in een geleidende omgeving, bijvoorbeeld in water of in een vochtige bodem. Het zink, dat als offermateriaal dient, moet praktisch weerstandloos met het te beschermen ijzer verbonden zijn.

Een stuk zink, neergelegd op het dak van je auto, zal dus de roestvorming bij die auto niet verhinderen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer