Stelsel bespreken 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Stelsel bespreken 2

Goeieavond, in de volgende bespreking heb ik eerst de 1 boven geplaatst, daarna heb ik de getallen eronder geveegd, in de 2de rij 2de kolom wil ik van die m afgeraken, maar ik weet jammer genoeg niet hoe, want juist eronder staat er m² en geen m.

Als er bv een m ipv m² zou staan, dan zou ik de 2de rij min. 2 maal de 3de rij doen, maar er staat wel degelijk een m² dus ben ik dat niet in staat,

("punt 1" & "punt 2" stellen niks voor)

Kan iemand alsjeblieft helpen?

Afbeelding

Hartelijk Bedankt!! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel bespreken 2

Volgens mij is er bij dat vegen toch iets misgelopen. Geef eens duidelijk aan welke operaties je hebt uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Stelsel bespreken 2

Eerst R1 verwisselen met R3,

daarna ;

R2-mR1 en R3-2R1

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel bespreken 2

En dan nog eens de rijen verwisseld?

In elk geval: een rij mag je alleen met een niet-nulle constante vermenigvuldigen, dus je zit hier in het geval m verschillend van 0 (dus m=0 apart na te gaan). In het geval m verschillend van 0, kan je delen door m of m².
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Stelsel bespreken 2

TD schreef:En dan nog eens de rijen verwisseld?

In elk geval: een rij mag je alleen met een niet-nulle constante vermenigvuldigen, dus je zit hier in het geval m verschillend van 0 (dus m=0 apart na te gaan). In het geval m verschillend van 0, kan je delen door m of m².
maar u begint al met de bespreking( 1+2m=0 of 1+2m≠0) ervan, in " punt 1 ", en dat is eigenlijk juist wat ik probeer te vermijden, want dan moet je de stelsel nogmaals bespreken straks in punt 2 (!)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel bespreken 2

Ik begrijp niet wat je nu met die "punten" bedoelt, maar je mag gewoonweg niet de operatie "R2-mR1" uitvoeren als m gelijk is aan 0. Dus als je dat toch wil doen, hoort daarbij: enkel voor m niet 0. En dus ook: een apart geval na te gaan voor m = 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Stelsel bespreken 2

Ik begrijp niet wat je nu met die "punten" bedoelt, maar je mag gewoonweg niet de operatie "R2-mR1" uitvoeren als m gelijk is aan 0. Dus als je dat toch wil doen, hoort daarbij: enkel voor m niet 0. En dus ook: een apart geval na te gaan voor m = 0.
punt 1 en 2 zijn gewoon namen voor de plaats waar 1+2m en m staan, ik kon er ook gewoon 1. en 2. bij zetten :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel bespreken 2

Oké, maar dat verandert verder niets (aan m'n andere opmerkingen)...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Stelsel bespreken 2

aja, je hebt gelijk, gewoon die de 3de rij delen door m , en dan wordt m² > m

Bedankt! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel bespreken 2

Oké, graag gedaan :eusa_whistle: .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer