Springen naar inhoud

Neerslag luminolreactie

• Log in om te kunnen reageren

deniiesj

deniiesj

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2010 - 16:23

Hallo mensen,

Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik de stof Luminol. Deze stof gaat helder blauw licht geven wanneer deze in aanraking komt met bijvoorbeeld waterstofperoxide. We hebben proeven met deze stof gedaan en elke keer had de luminol oplossing na afloop van de reactie een bruine/zwarte kleur. Nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen met wat hier nou is gebeurd en waar die bruine kleur nou vandaan komt, want voor de reactie is de oplossing blauw/groen. De stoffen die we hebben gebruikt zijn:
Oplossing A
• 0,4g Natriumcarbonaat, Na2CO3
• 0,02g Luminol, 3-aminophtaalhydrazide
• 2,4g Natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3,
• 0,05g Ammoniumcarbonaat (NH4)2CO3.H2O
• 0,04g Kopersulfaat, CuSO4.5 H2O
• 100ml Demiwater
Oplossing B
• 95ml Demiwater
• 5ml 3% Waterstofperoxide, H2O2

Wanneer dus Oplossing A (blauw) en oplossing B(helder, doorzichtig) bij elkaar worden gegoten ontstaat er licht en na afloop kleurt de oplossing bruin/zwart.

Hoe komt dit?

Alvast bedankt
Denise

Veranderd door Marko, 17 februari 2010 - 22:14
Onderwerptitel aangepast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2010 - 20:48

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2010 - 10:48

Probeer in Tabel 65B van Binas eens te kijken welke chemicaliën die kleur zouden kunnen geven. Welke chemicaliën heb je in je oplossing? Dus welke zouden het eventueel kunnen zijn?

deniiesj

deniiesj

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2010 - 09:51

Waar ik zelf zat aan te denken. Is dat er een redox-reactie plaats vind met Cu2+ ionen. Deze zouden dan kopermoleculen worden, waardoor de oplossing bruin wordt. Maar misschien is dat een beetje ver gezocht. Verder volgens tabel 45A binas geven koper en carbonaat ionen neerslag, maar deze neerslag blijft gewoon blauw.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures