Praktische opdracht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 14

Praktische opdracht

Hallo,

Ik heb vrijdag een praktische opdracht voor wiskunde. Ik zal eerst even uitleggen wat de bedoeling is:

(het is dus niet echt, maar een PO)

Er is een spek-fabrikant genaamd OptiSpek die willen voor een nieuwe generatie spekjes doosjes maken. Aan ons de taak om de fabricage van de doosjes te optimaliseren. Het PO bestaat uit 3 delen, in deel 1 bereken je hoe je de oppervlakte kunt maximaliseren. In deel 2 doe je onderzoek naar de optimale afmetingen van de doosjes en in deel 3 ontwerp je zelf het doosje dat aan bepaalde criteria voldoet.

We hebben 'deel 1' alvast thuis meegekregen om te doen. Deel 2 en 3 doe je in een middag op school, het resultaat telt voor 15% voor je schoolexamen! Aangezien ik voor wiskunde niet zo best sta, wil ik hier echt even wat van maken.

Om alvast te oefenen, hebben ze deel 1 al aan ons meegegeven. Een omschrijving:

'de spekjes worden verpakt in doosjes, die moeten zo goedkoop mogelijk zijn. Weinig oppervlak voor veel inhoud dus, ze moeten ook eenvoudig kunnen worden gemaakt uit stukken karton, voor de massaproductie. Optimaliseren dus.

Voor deel 1 hebben we 2 opdrachten gekregen.

Opdracht 1:

Zie de bijlage, er is rechthoek PQRS in vierkant ABCD met daarin in het rood de zijdenlengtes.

1. Bereken de oppervlakte van PQRS. Dit is met pythagoras te doen, niet zo meoilijk.

2. Laat zien dat de functie f(x) = 20x - 2x^2 de oppervlakte van PQRS beschrijft.

En bij vraag 2 heb ik dus geen idee wat ik moet doen..

Flinke uitdaging lijkt me voor de mensen die hier iets vanaf weten, ik heb geen idee wat je moet doen. Misschien met afgeleides?

Wie kan me helpen?

Groeten,
Bijlagen
po.jpg
po.jpg (11.56 KiB) 122 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Praktische opdracht

Het is niet nodig je vraag meerdere keren te stellen, ga hier verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gesloten