Torsieconstante torsiestaaf

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 92

Torsieconstante torsiestaaf

Wat is de juiste manier om de torsieconstante van een torsiestaaf te berekenen?

Ik ga er vanuit dat de lengte, diameter en soort materiaal de torsieconstante bepalen, maar de exacte formule weet ik niet.

Op Wikipedia "Torsieslinger" op Wikipedia(nl) staat D gegeven als de torsieconstante, de formule voor D is hier ook gegeven, echter staat er een teken na de L wat ik niet goed begrijp, het is een soort min-teken.

Kan iemand mij helpen met de juiste formule in te zien?

Berichten: 150

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Meer over wringconstanten kan je ook vinden in het boek van prof Vandepitte (http://www.berekeningvanconstructies.be). 't Staat 'n beetje overal verspreid, dus eventjes zoeken in de inhoudstafel en de trefwoordenlijst.

Berichten: 92

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Als ik het dus goed begrijp is de torsieconstante
\( D = \frac{E*A*L}{\theta}\)
Met E de elasticiteitsmodulus in Pascal, A het oppervlakte van de dwarsdoorsnede in vierkante meter, L de lengte van de staaf in meter, en theta de hoekverdraaïng in radialen.

Klopt dit?

Berichten: 4.502

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Meneer Hooke hield er zich ook mee bezig en er ontstond de volgende formule: L~1/D,waarbij D de torsieconstante en L de lengte van de draad was en ~ volgens mij ongeveer gelijk aan betekent!.

Berichten: 4.502

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Het begrip torsie-constante kan ik niet in mijn leerboeken ontdekken,wel een uitvoerige theorie over wringing met vormverandering van een gewrongen staaf,gemeten onder een hoek
\(\phi\)
,waarover twee doorsneden tov. elkaar zijn gedraaid en daaruit voor een cirkelv.doorsnede ontwikkelde helling van de schroeflijn
\(\gamma\)
.

En die is recht evenredig aan de wringspanning= (
\(\tau\)
/G) radialen,waarbij G een materiaalconstante (glijdingsmodulus) en voor staal 810.000 kg/cm2 bedraagt .

Graag zelf omrekenen in MPa,ed.

Is de wringspanning over de lengte L constant dan is
\(\phi\)
=
\(\tau\)
w * L/(G*straal r)

Dat is het verhaal over wringing!

Ik ben overigens benieuwd waar je die torsieconstante voor nodig hebt en welke definitie je eraan wilt/kunt geven.

Berichten: 4.502

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Zoeken bij prof.van de Pitte leverde oa. het volgende op en lijkt me nu wel duidelijk.

Het is wel een kwestie van volhouden bij de prof,hij is nogal uitvoerig in zijn uitleg.

Prentje via printscreen,plakken bij Paint,dan selecteren en copieren en nog wat gekluns!
Bijlagen
wringconstante.JPG
wringconstante.JPG (181.55 KiB) 2124 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Voortgaande op de "wring-of torsieconstante" in het eerdervermelde in BAQUBA bericht #3 en vdPitte,bij deze laatste wordt een wel een correcte constante A gebruikt,afh. van de doorsnede:

De vermelde D in die formule kan hooguit een "torsiefactor" zijn welke afhankelijk is van de lengte van de staaf;bovendien geldt de formule alleen voor boven-ingeklemde verticale staven (zeg maar pendels die zijn ingeklemd).

Er is geen rekening gehouden met optredende buigende momenten en ook niet optredende verticale belasting door het eigen gewicht.

Als je de beschouwingen van vdPitte verder bekijkt op diverse volgende bladzijden kun je zien dat er zg."torsiefactoren" (welvingsfactoren?) worden berekend,waarbij door de tweezijdige inklemming of oplegging van een horizontale balk er andere formules moeten worden gebruikt dan bij de eerder vermelde "pendel-uitleg"van vdPitte.

In al deze formules is de basis van Euler (knikberekeningen,ed.) verwerkt!

In de officiele normen in wrs.Eurocode 3 worden ook nog aparte coefficienten ingevoerd afh. van de inklemming aan een zijde en afh. van het gebruikte balkprofiel.

In hoeverre er rekening werd gehouden door optredende kip van een profiel met wringing en de soorten van oplegging en belasting in de formules heb ik nog niet kunnen ontdekken in de normering.

Er wordt op een gegeven ogenblik bij een eenzijdig horizontaal ingeklemde ligger na het bereiken van L>1,5 profielhoogte ineens de toelaatb.spanning gereduceerd tot 25 % van de waarde bij een korte liggerlengte (L<1,5h) !

Bij verdere studie van de Eurocode3 zul je wrs meer correctiefactoren tegenkomen in nog duistere zaken/twijfelgevallen ,waarvoor nog geen concrete formules werden ontwikkeld.

Berichten: 4.502

Re: Torsieconstante torsiestaaf

Een correctie moet ik plaatsen bij de eerste alinea (A wordt C):

Voortgaande op de "wring-of torsieconstante" in het eerdervermelde in BAQUBA's bericht #3 en vdPitte,bij deze laatste wordt een wel een correcte constante C gebruikt,afh. van de doorsnede:

Dus de enige constante die ik in mijn snelle en globale kennismaking met de torsie-wetenschap mbt. "staven" heb ontdekt is de constante "C",die afhankelijk is van de profieldoorsnede van een ligger of hangende staaf!

De eerder vermelde formule D~1/L is alleen geldig voor ingeklemde hangende staven en geeft dus de omgekeerde evenredigheid aan voor D met de staaflengte L !

Reageer