Belasting en de weerstand van een elektromotor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Belasting en de weerstand van een elektromotor

Hallo,

Ik was een klein beetje aan het spelen met de elektromotoren. En was bezig de weerstand te meten, wat mij echter opviel is dat het voltage iets afneemt, en de stroom heel erg toeneemt als je het motortje afremt. Als ik dit ongeveer met elkaar vergelijk zou dit betekenen dat de weerstand wanneer je het afremt 2,5 keer zo klein wordt!!!

Ik kan alleen niet achter de theoretische achtergrond hiervoor komen, kan iemand mij die uitleggen.

Berichten: 2

Re: Belasting en de weerstand van een elektromotor

Hai,

Erg interessant! Ik zal proberen technische ondersteuning te geven. Bij een elektromotor is er sprake van Lorentz krachtwerking op een geleider in een magnetisch veld, en daarbij geld de volgende formule:

Lorentz krachtwerking op een geleider in een magnetisch veld:

Afbeelding

Bekijk dan dit plaatje van het anker/rotor voor verduidelijking van de formules:

Afbeelding

Conclusie,

koppel M is evenredig met veld en stroom.

En het koppel is maximaal als een motor afgeremd is tot een hoeksnelheid van 0, hetgeen jij geprobeerd heb. Door de allerbekende wet van Ohm, U = I x R kun je dus zien dat wanneer je koppel hoger wordt, dus je stroom , en je weerstand [R] constant is je spanning wel moet afnemen.

Hopende het nu duidelijker is, anders waag ik graag nog een poging!!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Belasting en de weerstand van een elektromotor

Het is redelijk duidelijk, ik zal op de vragen nog even wat verder ingaan met mijn natuurkunde leraar maar heel erg bedankt!

Ik ben bezig een proefje te maken voor een VMBO klas, maar zal dit maar schrappen word iets te moeilijk dan!

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Belasting en de weerstand van een elektromotor

Als je het anders benadert denk ik dat het wel degelijk geschikt is voor een VMBO proefje.

Als je een elektromotortje aandrijft door een andere motor (b.v. een boormachine) en je sluit een voltmeter aan op het motortje, dan zie je dat daar spanning uit komt, en wel meer naarmate je het toerental opvoert. Anders gezegd, het motortje werkt als generator.

Maar dat doet de motor ook als je hem als motor aansluit. Doordat hij gaat draaien wekt hij ook die generatorspanning op, ook wel tegen-EMK genoemd. Die tegen-EMK is bijna in evenwicht met de voedingsspanning. Het verschil tussen die twee spanningen, samen met de eigen weerstand van de motorwikkeling, bepaalt de stroom die gaat lopen.

Ga je de motor belasten, b.v. door de as met je vingers af te remmen, dan zal het toerental dalen. De tegen-EMK wordt kleiner, het verschil tussen voedingsspanning en tegen-EMK wordt groter, dus ook de stroom wordt groter.

Die grotere stroom is nodig om de gevraagde mechanische belasting op te brengen. Bij elke belasting ontstaat er zo een evenwicht tussen toerental, tegen-EMK en stroom.

Ik heb zelf dit proefje wel eens uitgevoerd door twee identieke motortjes met de assen te koppelen. De ene werd als motor gevoed door een regelbare gelijkspanningsvoeding, de andere fungeerde als generator waar je allerlei belastingen aan kon hangen, b.v. weerstanden of lampjes.

Je kunt zo demonstreren dat een verandering van de belasting aan de generatorzijde een evenredige verandering aan de motorzijde tot gevolg heeft.

Reageer