Biologie evolutie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Biologie evolutie

Hallo,

ik ben bezig met een profielwerkstuk over evolutie. mijn hoofdvraag is, hoe is het leven op aarde geevolueerd. Nu moet ik ook een proef/test doen, maar ik weet eigenlijk niet precies wat voor proef. Heeft iemand een idee? Mijn lerares had het over wormen geven aan twee kippen en dan kijken welke kip de vetste worm eet, maar zelf heb ik daar niet zoveel mee. ik hoor het heel graag. :eusa_whistle:

len

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biologie evolutie

Naar mijn mening kan je een betere hoofdvraag kiezen. Natuurlijk is evolutie een interessant onderwerp, echter zoals je je hoofdvraag nu hebt wil je de gehele evolutie theorie beschrijven of een chronologische beschrijving van het fosiellen bestand geven.

Kippen en wormen daar zie ik ook niet zo veel in en zou ik je dan ook zeker niet aan willen raden. Evolutie in het lab direct aantonen is niet zo 1,2,3 te doen. Als je al een proef wilt doen om evolutie/adaptatie aan te tonen zou je een bacterie cultuur kunnen maken. Als je deze op sub-optimale omstandigheden of ligt toxische omstandigheden kweekt dan kun je misschien aanpassing van deze bacterien waarnemen in de snelheid waarmee ze zich delen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Biologie evolutie

hi, bedankt voor je reactie en meedenken. mijn lerares biologie heeft mij dit onderwerp gegeven en de hoofdvraag zo'n beetje gedicteerd. weet jij een andere hoofdvraag over evolutie en dan niet over het menselijk gedrag en het effect van de evolutie daarop. groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biologie evolutie

Er zijn wel twintig duizend hoofdvragen te bedenken en daar kunnen we je ook vast wel bij helpen maar het is juist belangrijk dat je zelf een hoofdvraag weet te verzinnen waar je zelf ook interesse en feeling bij hebt. Verder weet jij precies welke voorwaarden en mogelijkheden tot experimenten je hebt.

een aantal voorbeelden die zo snel bij me opkomen zijn:
  • [1]Je zou het bijvoorbeeld kunnen gaan hebben over het simpele feit waarom alle organismen of koolstof zijn gebaseerd.

    [2]maximale leeftijd van mensen in relatie tot kanker prevalentie en reactieve zuurstof (ROX) en dit dan voornamelijk in relatie tot hoe andere organsimen met ROX omgaan.

    [3]Ontwikkeling van verschillende soorten embryos beschrijven en met elkaar vergelijken.

    [4]Voordelen en nadelen van sikkelcelanemie in lander waar veel malaria heerst.
Het belangrijkste probleem waar je denk ik tegenaan gaat lopen is een voldoende diepgang in een specifiek onderwerp krijgen. (Wikipedia is niet voldoende) Zeker voor een complex en breed iets als evolutie moet je heel duidelijk een heel klein onderwerp proberen te kiezen. Als je dan op zoek gaat naar bronnen vaak zal je dan nog steeds zijn dat je relatief kleine onderwerp nog steeds ontzettend groot is. Verder is het probleem (zoals vaker bij een biologie PWS) dat je erg weinig tot bijna geen experimenten kan doen. Dit in combinatie met het feit dat evolutie de neiging heeft om lang te duren en daardoor dus niet echt experiment vriendelijk is. Al met al ben ik dus bang dat je een verslag af zal leveren dat redelijk uitgemolken over zal komen met weinig diepgang en nagenoeg geen fatsoenlijk praktisch gedeelte.

Als je een biologie PWS wilt doen zal je toch eerst duidelijk moeten hebben wat de experimentele mogelijkheden zijn, hoe lang er voor staat en hoe veel uur je ergens aan kan/mag/wil besteden. Je onderzoeksvraag moet je daar vervolgens dan op proberen af te stellen.

Ik hoop niet dat ik je te veel heb afgeschrikt met deze opmerkingen, dat is ook zeker niet de bedoeling. Ik wil alleen dat je zelf kritisch blijft tegenover je potentiele onderwerp zodat je er het maximale uit kan halen.

Verborgen inhoud
en een hoofdvraag wat door je docent is aangegeven zou ik nooit accepteren, het gaat er in een PWS juist om dat je zelfstandig een onderzoek uitvoert. Verder lijkt het, uitgaande van wat ik over je docent hoor, dat deze niet volledig begrijpt wat een breed en complex onderwerp evolutie is.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer