Convolutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Convolutie

Hey,

Ik begrijp iets niet i.v.m. het bewijs van de laplace getransformeerde van de convolutie-integraal.

In de bijlage zie je een deel van het bewijs.

waarom mag er van 3 naar 4 een product gemaakt worden van beide integralen ?

om van vergelijking 4 naar vergelijk 5 te gaan wordt een substitutie doorgevoerd : t = x + tau zodat dt = dx , nu dit laatste begrijp ik niet zo goed, tau is toch geen constante? dus waarom valt die weg bij het differentiëren ?

en dan van 5 naar 6 wordt de exponent van -s*tau zomaar in de andere integraal gezet, waarom mag dat ?

dankuwel
Bijlagen
conv2.jpg
conv2.jpg (32.81 KiB) 159 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Convolutie

Het bewijs dat ik hiervoor gezien heb is anders, maar we lijken dezelfde trucs te gebruiken :eusa_whistle:
waarom mag er van 3 naar 4 een product gemaakt worden van beide integralen ?
Het is niet echt een product maken, maar omwisselen van de integratie-volgorde. Het wordt een product van zodra je het in de vorm hebt geschreven waarin je de definitie van de Laplace-getransformeerde ziet.
om van vergelijking 4 naar vergelijk 5 te gaan wordt een substitutie doorgevoerd : t = x + tau zodat dt = dx , nu dit laatste begrijp ik niet zo goed, tau is toch geen constante? dus waarom valt die weg bij het differentiëren ?
Omdat je de substitutie in die integraal naar t doet, wordt tau als een constante gezien. Tau is de veranderlijke in de andere integraal.
en dan van 5 naar 6 wordt de exponent van -s*tau zomaar in de andere integraal gezet, waarom mag dat ?
exp(-s*tau) bevat geen term in x en is dus in die integraal een gewone constante. Je mag die dus buiten het integratie-teken plaatsen.

Berichten: 228

Re: Convolutie

dus in 4 staat eigenlijk nog geen product van integralen ? ik zou zeggen dat dat er wel staat, want je integreert b(tau) naar dtau , en dan integreer je onafhankelijk de andere functie naar dt. Het is toch niet zoals in 1 waar je eerst de binnenste integraal uitrekent , en die uitkomst gebruikt om de buitenste te integreren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Convolutie

De rechtse integraal bevat nog een tau die door de eerste geïntegreerd zou moeten worden. De notatie is inderdaad niet heel duidelijk, maar ik zie niet in wat er anders zou gebeuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convolutie

Die notatie is slordig, maar dat is inderdaad nog geen product. Alles wat niet van t afhangt is even buiten de integraal naar t gebracht, om de gekozen volgorde van integratie aan te geven. Het resultaat hangt nog af van tau en wordt verder naar tau geïntegreerd, om uiteindelijk een functie van s over te houden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer