Springen naar inhoud

Kattenluikje

• Log in om te kunnen reageren

Fleur 4vwo

Fleur 4vwo

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2010 - 11:36

Goedendag,

Wij hebben voor het vak O&O (onderzoek en ontwerp) de opdracht gekregen om een debietbegrenzer te ontwerpen, die van 0,4 m3/s terug kan brengen naar 0,2 m3/s .

Wij hadden het idee om een soort van kattenluik te gebruiken zodat wanneer het water tegen de plaat duwt, de plaat verder open gaat zodat er meer water doorheen kan stromen.
Wanneer men water wil vasthouden zou de plaat vast kunnen zitten, zodat het water er niet meer in vrije loop doorheen kan stromen. Dus dat de water toevoer van het ene gebied naar het andere regelbaar is.

Nu vroegen wij ons af wat voor mechanisme we het beste konden gebruiken om de plaat te laten draaien. Wij dachten zelf aan tandwielen of zoiets.

Ik vroeg me af of iemand hier misschien nog advies over kon geven en kon uitleggen wat voor een mechanismen worden gebruikt om een kattenluik wordt geopend.

Alsvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
Fleur

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 februari 2010 - 12:03

Het mechanisme om een kattenluik te openen is heel simpel: de kat loopt er met zijn/haar kop tegenaan en dan gaat het open.

Een kattenluik als afsluiter in een waterleiding lijkt me niet echt geschikt als debietregelaar. Het werkt ongeveer als een vlinderklep. Die worden in de industrie veel gebruikt, maar niet als regelklep, alleen als open/dicht afsluiter.
Om een debiet te regelen lijkt mij een schuifafsluiter meer geschikt.

Overigens is een debiet in de orde van 0,4m3 niet gering. Ik weet niet precies aan wat voor pijpdiameter je dan moet denken, maar het is in ieder geval een stuk forser dan een huis-tuin-en-keuken-waterleiding

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2010 - 13:38

heb je al eens opgezocht wat voor debietsregelingen er al bestaan? En moet de druk in de 2 situaties constant blijven?

Fleur 4vwo

Fleur 4vwo

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2010 - 17:36

Wij zijn niet van plan om letterlijk een kattenluikje te gebruiken, wij hadden al bedacht dat er op een of andere manier zoveel kracht op zou moeten komen staan voordat de klep verder open kan. Wij dachten dit misschien te doen met tandwielen. En ook hadden wij bedacht dat het op een of ander manier vast zou moeten kunnen worden gezet, zodat je kan zorgen dat er zoveel water langs kant als je wilt.

Groetjes Fleur

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2010 - 17:50

Iets is mij hier niet helemaal duidelijk :eusa_whistle:

Wat moet je juist bouwen?
Een volledig "kraan-achtig" iets die past tussen twee bestaande pijpen en bijhorende aandrijving om het debiet te regelen, wat jij zo mooi zegt "met tandwielen".
Of
Heb je een bestaande afsluiter en moet je enkel de aandrijving verzorgen, again "met tandwielen"?

Het tweede is niet zo moeilijk, gebruik je tandielen of getande riemen, maakt volgens mij niet zoveel uit. Misschien is een rechstreekse aandrijving dmv bv een stappenmotor ook al genoeg.
Het eerste daarentegen is een stuk moeilijker omwille van dichting, flenzen, druk van de vloeistof en nog veel meer... ...

Om iets zinnigs voor te stellen hebben we, denk ik, toch wat meer info nodig rond wat er nu al allemaal bestaat waar we niet rond kunnen. Ik denk aan afmetingen bestaande pijpen, bestaande afsluiter, begrenzende afmetingen, beschikbare nutsvoorziening (perslucht, elektriciteit), ... ... ...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures