Aantal verschillende dna-moleculen mogelijk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Aantal verschillende dna-moleculen mogelijk

Ik heb een vraag over dna. Ik zag gister op National Geographic dat 99,9% van het dna van verschillende mensen altijd overeen komt, en dat die 0.1% codeert voor het verschil aan mensen. Hoeveel mogelijkheden voor mensen met verschillend dna zijn er dan? oftewel, vanaf een wereldpopulatie met een X aantal mensen zijn er altijd minstens 2 met exact hetzelfde dna, eeneiige tweelingen even daargelaten. Hoe groot is X?

Het spijt me als deze vraag al eerder gesteld is, het zoeksysteem laat geen zoektermen als "dna" toe, omdat het te kort is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aantal verschillende dna-moleculen mogelijk

Het menselijke genoom bestaat uit iets meer dan 3 miljard baseparen. 99,9% van 3000000000 is 2997000000. Dit zou dus betekenen dat er 3000000 plekken in het DNA zouden verschillen. DNA kan bestaan uit 4 verschillende basen. De rest kan je dan uitrekenen. (43000000)

Dit is echter een onzinnige rekensom. Ten eerste is de schatting van 99,9% een schatting. Verder is dat hetzelfde met de 'iets meer dan 3 miljard'. Het enige wat we kunnen zeggen is dat het een verdomd groot getal is.

Side note:

Het dan nog mogelijk dat lang niet elke mutatie een effect heeft, verschillende tripletten kunnen coderen voor hetzelfde aminozuur. Een mutatie kan in een niet coderende regio vallen en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Dan kunnen we nog verder gaan en het effect van het epigenoom en alle invloeden vanuit het millieu erbij betrekken. Dit draagt ook allemaal bij aan de ontwikkeling van het fenotype van het organisme.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer