Regels bij koolstofverbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Regels bij koolstofverbindingen

Hallo!

Morgen heb ik een sk toets over koolstofverbindingen.

Zo zijn er verscheidene regels om een structuurformule te benoemen. Ik liep tegen twee regels vast, die naar mijn idee, in strijd zijn met elkaar.

regel 1. 'Wanneer een molecuul verschillende zijgroepen bevat, dan is de hoofdgroep de groep die het hoogst in de tabel staat (van BInas) oftwel: die het hoogste in rang staat. Deze wordt in de naam met een achtervoegsel weergegeven. De overige zijgroepen krijgen een voorvoegsel. Deze hoofdgroep krijgt een zo laag mogelijk plaatsnummer.

regel 2. Bij het ontbreken van een achtervoegsel of uitgang wordt de hoofdketen vanaf die kant genummerd die het laagste stel plaatstnummers oplevert.

Nu zijn er ook structuurformules waar een hoofdgroep aan vastzit, en die je dan een zo laag mogelijk plaatsnummer moet geven (aldus r.1), maar dan kan het ook eens zijn dat de som van de plaatsnummers hoger is dan als je die hoofdgroep niet als nummer 1 ziet en dan zou het in strijd zijn met regel 2, toch?

Hoe zit het precies?

Je kan Binas, tabel 66D er op na slaan. Alvast hartstikke bedankt voor de moeite en ik hoop op een antwoord!

Vr. Gr. Monique!

Hallo,

nu ik het eens een paar keer heb overgelezen en geprobeerd heb het te begrijpen, dénk ik dat ik eruit ben.

Alleen als er GEEN achtervoegsel is (zoals wel het geval is bij een alcohol of een carbonzuur) moet je uitgaan van het laagst mogelijk aantal plaatsnummers. Maar zodra er een achtervoegsel is, geldt die regel niet meer.

Klopt deze uitspraak?

Ik ben er dit keer waarschijnlijk ( even het antwoord afwachtend...) zelf uitgekomen, maar misschien hebben andere mensen hier nog wat aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Regels bij koolstofverbindingen

Zeker geen volledig antwoord: de langste C-keten is bepalend voor de naam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Regels bij koolstofverbindingen

moniquesck schreef:nu ik het eens een paar keer heb overgelezen en geprobeerd heb het te begrijpen, dénk ik dat ik eruit ben.

Alleen als er GEEN achtervoegsel is (zoals wel het geval is bij een alcohol of een carbonzuur) moet je uitgaan van het laagst mogelijk aantal plaatsnummers. Maar zodra er een achtervoegsel is, geldt die regel niet meer.

Klopt deze uitspraak?
Als ik het zo lees heb je het helemaal juist!
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Regels bij koolstofverbindingen

@Thermo1945

Over het algemeen is de langste keten belangrijk voor de naam inderdaad, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Je kiest de tak waar de meeste karakteristieke groepen/zijtakken aan vastzitten. Zelfs als hierbij de keten korter wordt.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Regels bij koolstofverbindingen

moniquesck schreef:Over het algemeen is de langste keten belangrijk voor de naam inderdaad, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Je kiest de tak waar de meeste karakteristieke groepen/zijtakken aan vastzitten. Zelfs als hierbij de keten korter wordt.
Dat wist ik absoluut niet. Bedankt voor de correctie.

Kun je wellicht een voorbeeld geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Regels bij koolstofverbindingen

Een voorbeeld: Het is (2-)hexyl-propaandizuur, en niet 3-carboxy-octaanzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Regels bij koolstofverbindingen

Een voorbeeld: Het is (2-)hexyl-propaandizuur, en niet 3-carboxy-octaanzuur.
Dank

Reageer