Springen naar inhoud

Zwaartepunt boot berekenen + maximaal toelaatbare spanning

• Log in om te kunnen reageren

Mark2

Mark2

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2010 - 18:12

Hoi iedereen,

Even een uitleg met wat ik van plan ben om te gaan doen. Ik wil voor mijn aluminium boot met motor zelf een trailer ontwerpen. Dit is gewoon een simpele boottrailer eventueel uitgevoerd als kanteltrailer. Dit zal nader bepaald worden i.v.m. kosten. En ja ik weet ook dat een trailer zelf bouwen duurder is dan eentje kopen, maar van kopen leer ik niets. Ik wil het juist graag leren hoe ik dit aanpak en bereken.

Om te beginnen moeten er eerst twee zaken bekend zijn, namelijk het zwaartepunt van de boot en de maximaal toelaatbare spanning van aluminium. Het eerste zal waarschijnlijk wel op de een of andere manier te berekenen zijn, maar ik weet niet hoe. Ik heb geen verstand van boten. Of is er een soort van vuistregel welke geldt bij zwaartepunt van de boot. Het zwaartepunt waar ik over praat is deze dan in de lengterichting. Het tweede, de maximaal toelaatbare spanning van aluminium zal waarschijnlijk wel te vinden zijn in een tabellenboek o.i.d., maar daarvoor is eerst de gebruikte aluminiumsoort benodigd en deze is bij mij onbekend. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, zodat ik verder kan met mijn projectje. Alvast bedankt

http://www.ijsselspo...0-DLX-en-500-SF

De boot waar ik het over heb, is de quicksilver 450-DLX

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2010 - 18:19

Om te beginnen moeten er eerst twee zaken bekend zijn, namelijk het zwaartepunt van de boot en de maximaal toelaatbare spanning van aluminium. Het eerste zal waarschijnlijk wel op de een of andere manier te berekenen zijn, maar ik weet niet hoe.

Dat kan nooit op een centimeter aankomen. Eenvoudiger is met twee man de boot aan de zijkanten op te tillen, steeds recht tegenover elkaar en met de handen vlak naast elkaar. Als de boot in evenwicht blijft heb je de boot bij het lengtezwaartepunt te pakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Mark2

Mark2

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2010 - 14:03

Beste Jan,

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar ik dacht eigenlijk dat er ook een manier was om het te berekenen. Was er dan ook nog een manier om de maximale vlaktedruk te berekenen i.v.m. het ondersteunen van de boot. Graag zou ik hier nog achter komen. Natuurlijk zal dit niet erg nauwkeurig komen maar is wel leuk om te weten. Bedankt trouwens voor je antwoord.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2010 - 14:10

Je kan het massamiddelpunt van een lichaam in theorie bepalen door de volgende integraal uit te rekenen:

LaTeX

Je lichaam is nogal complex om op die manier te berekenen, maar je kan eigenschappen van het massamiddelpunt gebruiken zoals: symmetrie, opsplitsen in deel-lichamen, ...

Het zal vast een leuke oefening zijn, maar veel werk. Een experimentele benadering is makkelijker.

Mark2

Mark2

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2010 - 15:11

Beste Xenion,

Dat lijkt me een hele interessante berekening, ik weet echter niet zo goed hoe ik eraan moet beginnen. Ik heb heb namelijk nog niet echt les gehad over integralen. Misschien is het in dat opzicht makkelijker om de experimentele benadering te gebruiken. Bedankt voor het antwoord.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2010 - 15:35

Dat lijkt me een hele interessante berekening, ik weet echter niet zo goed hoe ik eraan moet beginnen.

ik ook niet, vooral ook omdat het nagenoeg onbegonnen werk is om de juiste gegevens bij elkaar te krijgen om in die berekening te stoppen. Mijn insteek: hou het praktisch.

leg je boot dus eens op 4 blokken die op weegschalen rusten, en schuif eens met je boot of met die schalen totdat je een beetje leuke gewichtsverdeling hebt.

Het ding heeft zo te zien een vlakke bodem? Steun dan gewoon over de hele breedte, met de nadruk op het punt waar de wand begint. Dan kun je eigenlijk niet fout. Twee balken afgedekt met een stuk watervast tapijt en je bent prima voorzien dunkt me, een liertje voorop en je boot schuift daar moeiteloos overheen. Zinloos om daar ingewikkelde berekeningen voor te gaan maken. Overengineering van die steunen (groter oppervlak dan minstens nodig) kan nauwelijks significant meer kosten.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2010 - 15:54

Nu ik lees wat je eigenlijk wil berekenen denk ik niet dat de exacte locatie van je massamiddelpunt echt belangrijk is.

Door de vorm van de onbeladen boot ligt het massamiddelpunt in de lengterichting waarschijnlijk al meer naar achteren. Als je motor dan nog eens achteraan bijgeteld wordt, dan komt je massamiddelpunt waarschijnlijk op ongeveer 1/4 van de totale lengte te liggen (achteraan te beginnen).

Mark2

Mark2

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2010 - 16:00

De boot heeft een bolvormige bodem, met vlakke vlonders. Ik weet ook dat het overengineren niet meer zal kosten, maar aangezien ik voor engineer leer, is dat wel iets wat ik graag zou willen kunnen berekenen. Ik kan later in het bedrijfsleven ook niet zeggen dat ik het niet kan.

En ik zat inderdaad ook te denken met de motor op een zwaartepunt op ongeveer 1/4 van de achterkant van de boot inclusief motor. En zonder motor zat ik te denken rond de 1/3 vanaf de achterkant. Echter dit wilde ik wel getest hebben zodat ik het zeker weet.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2010 - 16:18

Echter dit wilde ik wel getest hebben

dan zou ik zeggen, test het. :eusa_whistle:

Een niet vlakke bodem betekent alleen dat je je steunen dezelfde vorm zult moeten geven als de bodem op het punt waar die bodem uiteindelijk op de steunen komt te rusten. Bijkomend voordeel: die bolbodem heeft door zijn vorm zijn eigen sterkte.

dit topic wordt verplaatst naar praktische en overige wetenschappen.

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 21:29

Voor Auto's en campers heb ik een poging gedaan de afzonderlijke onderdelen op te tellen in een spreadsheet. Dit kun je voor een boot ook gebruiken.
http://cid-a526e0eee...bandendruk-spel
in deze map de 6.8 versie gebruiken, dat opent met het eenvoudige aslastenspel.
de spoorbreedte en wielbasis een beetje creatief aanpassen dan is het voor ieder voorwerp van kruiwagen tot flatgebouw te gebruiken, dus ook een boot.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures