Springen naar inhoud

Zwaartepunt boot berekenen + maximaal toelaatbare spanning

• Log in om te kunnen reageren

Mark2

Mark2

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2010 - 18:12

Hoi iedereen,

Even een uitleg met wat ik van plan ben om te gaan doen. Ik wil voor mijn aluminium boot met motor zelf een trailer ontwerpen. Dit is gewoon een simpele boottrailer eventueel uitgevoerd als kanteltrailer. Dit zal nader bepaald worden i.v.m. kosten. En ja ik weet ook dat een trailer zelf bouwen duurder is dan eentje kopen, maar van kopen leer ik niets. Ik wil het juist graag leren hoe ik dit aanpak en bereken.

Om te beginnen moeten er eerst twee zaken bekend zijn, namelijk het zwaartepunt van de boot en de maximaal toelaatbare spanning van aluminium. Het eerste zal waarschijnlijk wel op de een of andere manier te berekenen zijn, maar ik weet niet hoe. Ik heb geen verstand van boten. Of is er een soort van vuistregel welke geldt bij zwaartepunt van de boot. Het zwaartepunt waar ik over praat is deze dan in de lengterichting. Het tweede, de maximaal toelaatbare spanning van aluminium zal waarschijnlijk wel te vinden zijn in een tabellenboek o.i.d., maar daarvoor is eerst de gebruikte aluminiumsoort benodigd en deze is bij mij onbekend. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, zodat ik verder kan met mijn projectje. Alvast bedankt

http://www.ijsselspo...0-DLX-en-500-SF

De boot waar ik het over heb, is de quicksilver 450-DLX

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2010 - 18:19

Om te beginnen moeten er eerst twee zaken bekend zijn, namelijk het zwaartepunt van de boot en de maximaal toelaatbare spanning van aluminium. Het eerste zal waarschijnlijk wel op de een of andere manier te berekenen zijn, maar ik weet niet hoe.