Contactoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Contactoren

In een labo moesten we het stroom spanning verband opmeten van een DC en AC contactor.

Ik snap niet hoe de AC contactor kan werken, als er een wisselstroom doorloopt dan is er toch ook een wisselend magnetisch veld waardoor het bewegende deel afwisselend wordt aangetrokken en afgestoten ?

Onze metingen gaven ook aan dat, bij AC, wanneer er contact werd gemaakt, de stroom plotseling nul wordt en dan weer begon te stijgen. Weet iemand hoe dit komt en waarom dit niet gebeurde bij DC ?

dankuwel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Contactoren

velgrem1989 schreef:1. Ik snap niet hoe de AC contactor kan werken, als er een wisselstroom doorloopt dan is er toch ook een wisselend magnetisch veld waardoor het bewegende deel afwisselend wordt aangetrokken en afgestoten ?

2. Onze metingen gaven ook aan dat, bij AC, wanneer er contact werd gemaakt, de stroom plotseling nul wordt en dan weer begon te stijgen. Weet iemand hoe dit komt en waarom dit niet gebeurde bij DC ?
1. Waarom zou hij worden afgestoten? Zowel in het bewegende deel als in het vast deel keert de magneetrichting om, zodat er altijd aantrekking is.

2. Over welke stroom gaat het? Door de spoel of door het contact?

Berichten: 228

Re: Contactoren

klazon schreef:1. Waarom zou hij worden afgestoten? Zowel in het bewegende deel als in het vast deel keert de magneetrichting om, zodat er altijd aantrekking is.

2. Over welke stroom gaat het? Door de spoel of door het contact?
1. achja, juist, even vergeten.

2. De stroom door de spoel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Contactoren

2. De stroom door de spoel
Ik heb dit verschijnsel nooit waargenomen, domweg omdat ik het nooit heb gemeten.

Maar een mogelijke theoretische verklaring is deze: Op het moment dat de beide delen van het ijzercircuit op elkaar sluiten wordt de magnetische weerstand plotseling kleiner, kan wel een factor 1000 verschillen. Daardoor wordt de zelfinductie van de spoel plotseling veel groter, waardoor de stroom in elkaar zakt. Als het ijzer eenmaal is gemagnetiseerd volgens de nieuwe situatie zal de stroom weer stijgen.

Reageer