Aardlek-schakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 104

Aardlek-schakelaar

Afgelopen week is mijn aardlek-schakelaar 2 keer in actie gekomen bij het inschakelen van mijn PC. Eigenlijk is dat raar. Mijn PC is aangesloten op een niet geaard stopcontact.

Berichten: 3.958

Re: Aardlek-schakelaar

een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de stroom die in de fasen en de 0 loopt. als er aardlek is dan komt niet alle stroom van de fase terug in de 0 en dan slaat de aardlekschakelaar af zodra daar teveel verschil ontstaat.

Met een geaarde PC kan het dus goed zijn dat dat verschil naar aarde loopt, sterker nog, omdat er een aarde is zal de lekstroom daar naartoe lopen vanaf de fase als er een lek is. dus een geaard apparaat geeft eerder een afslag van de aardlekschakelaar als er iets mis is met de isolatie. maar er is bij jou blijkbaar ook een pad naar aarde. bv via een aangesloten apparaat, netwerk kabel of tafel waar het ding op staat.

Berichten: 104

Re: Aardlek-schakelaar

Zit wat in. De 30 mA kan niet via de ontbrekende aarde. Hooguit via de internetkabel die naar mijn modem loopt. Maar meestal gaat het goed.

Berichten: 43

Re: Aardlek-schakelaar

Er zijn buiten het lekken naar aarde verschillende redenen,waarom deze uitschakelt.
De aardlekschakelaar is oud ,en moet vervangen wordem.
Er is in huis al een lekstroom die bijna 30Ma lekstromen geeft ,afwasmachine ,wasmachine,boiler etc.
bijv. 29Ma andere gebruikers ,en net als je je pc inschakelt ,was dit net de laatste druppel.
Frequentie omvormers ,of defecte frequentie omvormers ,icm aardlek vaak problemen.
Als elektro technicus MTS energie tt /elektronika,lijkt mij weglekken en aanspreken van een aardlek via een tafel niet mogelijk.
En als ik mij goed herinner is de lan/utp kabel/voeding in de pc gescheiden /zwevend van het net.
Hoe vindt je het probleem , er bestaan speciale testers.(vraag een elektro monteur)
Plaats een 2e aardlekschakelaar op de groep waar de pc op zit.(door een elektromonteur)
Spreekt de PC aardlek weer aan ,wat mij heel onwaarschijnlijk lijkt ,zit het probleem bij de pc.
Maar alles kan.

Berichten: 868

Re: Aardlek-schakelaar

2* kan nog toeval zijn maar de aardlek er uitgaat bij inschakelen van het zelfde apparaat zit de oorzaak daar

zit je pc toevallig op een goedkope stekkerdoos? zou ik deze eerst vervangen.

pc (en monitor) een tijdje op een andere groep zetten met en verlengsnoer die op een andere ALS is aangesloten om te testen

onlangs toevallig de stekker er uit gehad en misschien andersom terug gedaan?

Berichten: 43

Re: Aardlek-schakelaar

Stekker omdraaien heb ik ook wel eens meegemaakt ,maar dan zit er in het apparaat iets fout.
Tenminste dat zie ik hier bij machines in de productie.
of de aarde aansluiting niet goed ,net zoals slechte aarde bij een afwas machine voel je soms een lichte spanning.
Andere groep kan, maar oude huizen hebben soms maar 1 aardlek.
@boertje Hoezo goedkope stekkerdoos ?

Technicus
Berichten: 1.169

Re: Aardlek-schakelaar

Zit de pc rechtstreeks in het stopcontact, of gebruik je een verdeeldoos met schakelaar?
En bij verdeeldoos: klapt de aardlek bij het inschakelen van de verdeeldoos, of bij het inschakelen van de pc zelf?

Berichten: 868

Re: Aardlek-schakelaar

als de steker omdraaien helpt zit er een isolatiefout in het apparaat of de bekabeling

goedkope stekkerdozen zeker die met schakelaar zijn vaak een bron van problemen omdat ze slechte contacten hebben

Berichten: 43

Re: Aardlek-schakelaar

Ok een slecht contact ,maar de topicstarter heeft een niet geaarde WCD.
En dat heeft mijn inziens niets te maken met het weglekken naar aarde, zodat de aardlek aanspreekt ?
op google net een zelfde topic gevonden uit 2003 .
Kan me persoonlijk vinden in de oplossing , op een wcd met randaarde aansluiten.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... ges/733103

Berichten: 868

Re: Aardlek-schakelaar

randaarde en aardlek zijn totaal verschillende zaken.
het maakt niet uit waar de lekstroom heen gaat de aardlek meet tussen de fase en de nul

geaarde wcd is beter zeker voor een computer
maar met het bijtrekken van een aardedraad (naar alle wcd in de ruimte!) is het probleem niet verholpen.

Berichten: 43

Re: Aardlek-schakelaar

Jain ,zie het voorbeeld van frequentie regelaars daar heb je een speciale aardlek voor nodig.
Hier standaard probleem.
De theorie van een zwevende voeding die door geen aarde, rare dingen gaat doen ,is in mijn ogen best plausibel.
Heb in 30jr al heel vreemde dingen gezien.
Leuke test ,neem een multimeter en meet tussen kast van de computer en de aarde,of radiator.
Altijd leuk die poltergeist dingen.

Berichten: 104

Re: Aardlek-schakelaar

Het gebeurt alleen met inschakelen en meestal niet. Misschien zit er een grote condensator in de voeding van mijn PC. Dan kan het zijn dat er bij het inschakelen de stroom de condensator in gaat en dat het verschil veroorzaakt tussen ingaande en uitgaande stroom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.043

Re: Aardlek-schakelaar

Pa Pinkelman schreef: zo 28 apr 2024, 20:46 Misschien zit er een grote condensator in de voeding van mijn PC. Dan kan het zijn dat er bij het inschakelen de stroom de condensator in gaat en dat het verschil veroorzaakt tussen ingaande en uitgaande stroom.
Dat is niet mogelijk. Een condensator heeft ook in geladen toestand een netto lading nul (of nagenoeg nul).

Berichten: 43

Re: Aardlek-schakelaar

Pa Pinkelman schreef: zo 28 apr 2024, 20:46 Het gebeurt alleen met inschakelen en meestal niet. Misschien zit er een grote condensator in de voeding van mijn PC. Dan kan het zijn dat er bij het inschakelen de stroom de condensator in gaat en dat het verschil veroorzaakt tussen ingaande en uitgaande stroom.
Wat ik nog niet lees:Is Informatie van de topic starter .
Is er een centrale aardlek of meerdere ,elke 4 groepen 1 aardlek ?
Zitten er meer natte apparaten op dezelfde aardlek?
Is er een spanning meetbaar tussen pc behuizing en aarde ?
Is er al een losse aarde draad getrokken tussen pc behuizing en aarde,zoals beschreven in de link ?
Is de stekker omgedraaid om te testen ?
Ik denk nog steeds dat het probleem niet echt aan de pc ligt.
Maar dat andere apparaten lekken en de aardlek bijna op het maximum is van aanspreken.
Zonder info komen we absoluut niet verder ,en blijft het poltergeist speculatie.

Berichten: 3.958

Re: Aardlek-schakelaar

Xilvo schreef: zo 28 apr 2024, 21:04
Pa Pinkelman schreef: zo 28 apr 2024, 20:46 Misschien zit er een grote condensator in de voeding van mijn PC. Dan kan het zijn dat er bij het inschakelen de stroom de condensator in gaat en dat het verschil veroorzaakt tussen ingaande en uitgaande stroom.
Dat is niet mogelijk. Een condensator heeft ook in geladen toestand een netto lading nul (of nagenoeg nul).
maar geeft wel een 50Hz AC stroom door de aardlekschakelaar dus kan die wel degelijk triggeren lijkt mij, want de aarlekschakelaar meet die AC stroom en slaat daarop af. Dus wel een goede opmerking lijkt mij van die Y-caps. Deze condensatoren (y-caps) zijn normaal gesproken echter zodanig klein dat die niet een aarlekschakelaar mogen laten aanspreken. maar het kan zijn dat het die stroom is samen met nog een additionele lek.

Reageer