Oude egyptenaren

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Oude egyptenaren

Waarom denken mensen dat de oude Egyptenaren die piramides bouwden zo slim waren? Omdat wij geen idee hebben hoe piramides zijn gebouwd? Dit lijkt me een zwak argument.

In die tijd hoefde er maar 1 uitzondering te zijn. Iemand die zo slim was en met een bouwplan aankwam waarin de techniek beschreven staat om een piramide te bouwen. Verder heb je 30.000 (desnoods domme) slaven of arbeiders nodig die decennia lang gaan bouwen. We kunnen dan toch niet zeggen dat ze zo slim waren toentertijd. Dat er 1 uitzondering met extreme intelligentie was in die tijd dat geloof ik best, maar waarom zouden de Egyptenaren dan zo slim zijn. Later zijn ze ook zelf vergeten hoe ze zijn gebouwd, dat vind ik ook niet bepaald een vorm van intelligentie.

Waar zit mijn denkfout?
Just think about it ;)

Berichten: 4.502

Re: Oude egyptenaren

Een beetje te simpel gesteld.

Dat zg.plannetje maken vereiste idd.vormgevende met bijbehorende technische kennis (grondslag,steensoort,etc.)

Die bouwtjes uitvoeren vereiste vervolgens plannenmakers voor de uitvoering en aanvoer van materieel,het controleren van de vlakheid van het terrein,stenen en elk werkvlag,hellingshoekcontroles,etc,etc.

Er waren meer kiene figuren bij nodig,het vereiste een enorme organisatie door ook slimme figuren.

Ik heb een idee,dat de intelligentie van die volkeren niet veel lager lag dan van de huidige wereld,rekening houdende met de technische en intellectuele ontwikkelingen ("gezien in de huidige tijd en toen",ca.in de termen van JPB)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Oude egyptenaren

dtw haalt één voorbeeld aan maar vergeet voor het gemak dat de oude Egyptenaren een ontwikkeld volk waren. Ze hadden namelijk een leger (misschien slecht voorbeeld qua ontwikkeling :eusa_whistle: ), taal, schrift, kunst, architectuur, wiskunde, sterrenkunde, enz enz enz. Dus hoezo dom?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Oude egyptenaren

Oké, dit zijn inderdaad wat tegen argumenten waar ik om gevraagd had. Alleen...
Dus hoezo dom?
Ik heb niet gezegd dat ze dom waren, ik vroeg mij alleen af waarom wij denken dat ze zo slim waren, terwijl piramides ook gebouwd kunnen worden door domme (lees: minder slimme) mensen, als er maar een aantal intelligente tussen zitten. Maar uit jullie andere argumenten blijkt inderdaad dat ze aardig ontwikkeld waren. Zeker ten opzichte van de rest van de wereld.
Just think about it ;)

Berichten: 4.502

Re: Oude egyptenaren

In India,China en Mesopotamie eo. konden ze ook kunstjes in de tijd van de Egyptenaren.

Berichten: 382

Re: Oude egyptenaren

dtw schreef:Oké, dit zijn inderdaad wat tegen argumenten waar ik om gevraagd had. Alleen...

Ik heb niet gezegd dat ze dom waren, ik vroeg mij alleen af waarom wij denken dat ze zo slim waren, terwijl piramides ook gebouwd kunnen worden door domme (lees: minder slimme) mensen, als er maar een aantal intelligente tussen zitten. Maar uit jullie andere argumenten blijkt inderdaad dat ze aardig ontwikkeld waren. Zeker ten opzichte van de rest van de wereld.
Oké, gewoon een vraagje naar jouw toe: Heb je enig bewijs, dat de rest van de egyptische populatie niet zo slim (lees: intelligent) was?

Er is altijd al verschil in intelligentie geweest, dat is er nu en dat was er 2000 jaar geleden ook. Alleen punt is dat de gemmiddelde Egyptenaar verder ontwikkeld was in vergelijking tot de rest van de wereld. Vraag aan een elektriciën om een tv te plaatsen en aan te sluiten. "komt voor de bakker." Maar als jij hem vraagt hoe die hele tv werkt, zal hij waarschijnlijk geen duidelijke en uitgebreide verklaring kunnen geven. Vraag aan een afrikaan (lees: iemand die geen scholing heeft gehad) of hij een televisie kan plaatsen. Dan moet jij hem eerst uit leggen hoe dat moet, laat staan dat hij/zij weet wat een televisie is. #1 vooruitgang: Scholing. #2 vooruitgang: Taal.

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 2

Re: Oude egyptenaren

dtw schreef:Waarom denken mensen dat de oude Egyptenaren die piramides bouwden zo slim waren? Omdat wij geen idee hebben hoe piramides zijn gebouwd? Dit lijkt me een zwak argument.

In die tijd hoefde er maar 1 uitzondering te zijn. Iemand die zo slim was en met een bouwplan aankwam waarin de techniek beschreven staat om een piramide te bouwen. Verder heb je 30.000 (desnoods domme) slaven of arbeiders nodig die decennia lang gaan bouwen. We kunnen dan toch niet zeggen dat ze zo slim waren toentertijd. Dat er 1 uitzondering met extreme intelligentie was in die tijd dat geloof ik best, maar waarom zouden de Egyptenaren dan zo slim zijn. Later zijn ze ook zelf vergeten hoe ze zijn gebouwd, dat vind ik ook niet bepaald een vorm van intelligentie.

Waar zit mijn denkfout?
Ten eerste dit: ook al had er ooit een Egyptische Einstein geleefd, niemand kan ooit zomaar op zichzelf een piramide ontwerpen (toch niet met de complexiteit van deze in het Nijldal).

Dat het Nijldal bezaaid ligt met piramides, ligt aan het volgende. Het Nijldal was vanouds een dichtbevolkt gebied. De jaarlijkse overstromingen van de Nijl dwongen de boeren goed samen te werken voor de aanleg van irrigatiewerken en dammen. Deze samenwerking leidde tot het opstaan van een leider die zich na verloop van tijd een goddelijke status aanmat en een dynastie stichtte. Door de landbouwoverschotten kon een (klein) deel van de bevolking zich bovendien op wetenschap toeleggen. En in de periodes waarin de Nijl overstroomde, was er een groot arbeidsoverschot (alle boeren gingen dan maar bouwen). Bij de bouw van de grote piramides van Gizeh konden de toenmalige bouwkundig ingenieurs al beroep doen op een lange wetenschappelijke traditie. In combinatie met de massale inzet van boeren-bouwvakkers kwamen de piramides aan de Nijl tot stand en niet zomaar in Nederland of België ](*,) .

Berichten: 12

Re: Oude egyptenaren

Mattam schreef:Ten eerste dit: ook al had er ooit een Egyptische Einstein geleefd, niemand kan ooit zomaar op zichzelf een piramide ontwerpen (toch niet met de complexiteit van deze in het Nijldal).

Dat het Nijldal bezaaid ligt met piramides, ligt aan het volgende. Het Nijldal was vanouds een dichtbevolkt gebied. De jaarlijkse overstromingen van de Nijl dwongen de boeren goed samen te werken voor de aanleg van irrigatiewerken en dammen. Deze samenwerking leidde tot het opstaan van een leider die zich na verloop van tijd een goddelijke status aanmat en een dynastie stichtte. Door de landbouwoverschotten kon een (klein) deel van de bevolking zich bovendien op wetenschap toeleggen. En in de periodes waarin de Nijl overstroomde, was er een groot arbeidsoverschot (alle boeren gingen dan maar bouwen). Bij de bouw van de grote piramides van Gizeh konden de toenmalige bouwkundig ingenieurs al beroep doen op een lange wetenschappelijke traditie. In combinatie met de massale inzet van boeren-bouwvakkers kwamen de piramides aan de Nijl tot stand en niet zomaar in Nederland of België ](*,) .
Dat zou eventueel een verklaring kunnen zijn voor het gegeven dat onder andere in het Nijldal sprake was van voortschrijdend (wetenschappelijk) inzicht. Een boeiender gegeven lijkt mij waarom de spectaculaire bouwkundige uitingsvorm daarvan juist piramides waren.

Slightly off-topic is het zowel irritant als fascinerend dat op het zelotische af vrijwel alles administratief is gedocumenteerd en geregistreerd aangaande gebruikte maaltijden, uitgeleend gereedschap, salariëring, gronstoffen, etc en dat van bouwtekeningen geen sprake lijkt te zijn.

Ik huldig in dat verband de zweeftheorie dat er niet gegraven mag worden onder de sfinx om zodoende een mythe zorgvuldig in stand te kunnen houden.

Berichten: 306

Re: Oude egyptenaren

dtw schreef:Waarom denken mensen dat de oude Egyptenaren die piramides bouwden zo slim waren? Omdat wij geen idee hebben hoe piramides zijn gebouwd? Dit lijkt me een zwak argument.

In die tijd hoefde er maar 1 uitzondering te zijn. Iemand die zo slim was en met een bouwplan aankwam waarin de techniek beschreven staat om een piramide te bouwen.
Een iets andere invalshoek: Bij ons weet ook niet iedereen hoe de relativiteitstheorie werkt. Omdat 1 slimme gast het bedacht heeft en vervolgens ook nog eens uit kon leggen lopen er nu meerdere mensen rond die hem menen te snappen, maar meer die hem niet snappen. De bovengrens is uiteindelijk bepalend. boeren zijn er altijd (niets ten nadele van boeren:P).

Bovendien denk ik ook niet echt dat je nou kan stellen dat er 1 bepaalde weg is die de mensheid moet bewandelen met een uiteindelijk hoogtepunt. Je ziet niet voor niets dat ieder wereldrijk vergaat. Elke beschaving heeft z'n zwakke en sterke punten. Wij kunnen met electrischiteit omgaan, de Egyptenaren konden piramides bouwen, en de Grieken waren filosofisch weer zeer begaafd. Uiteindelijk leidt het tot op zeker niveau gelijkwaardige beschavingen, maar allen met eigenaardigheden/bijzonderheden in de ogen van de ander. Zeggen dat een volk slimmer is dan jouw volk getuigt mijns inziens dan ook van domheid van degene die dat zegt. Dat geldt des de meer omdat je alleen weet wat je weet en niet weet wat je niet weet.

Reageer