Stelsels oplossen vraagstuk.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Stelsels oplossen vraagstuk.

Hallo, ik heb wat problemen met de juiste 2 stelsels te vinden in het volgend vraagstuk.

Als de lengte van een rechthoek met 1 cm en de breedte met 3 cm toenemen,dan vermeerdert zijn oppervlakte met 43 vierkante cm.Als de lengte van een rechthoek met 5 cm en de breedte met 2 cm toenemen,dan vermeerdert zijn oppervlakte met 54 vierkante cm.

Volgens mij heb ik dan deze stelsels.

x is lengte

y is breedte

x+1 * y+3 = (x.y)+43

x+5 * y+2 = (x.y)+54

Maar ik kom geen juist antwoord uit.Kunnen jullie mij een eindje op weg helpen met deze stelsels.

Alvast bedankt Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stelsels oplossen vraagstuk.

Wat heb je zelf al geprobeerd?

Je stelsel klopt, vereenvoudig het om te beginnen al eens door de producten uit te rekenen. Bij mij herleidt het zich dan tot een simpel stelsel dat met substitutie kan opgelost worden.

Berichten: 3

Re: Stelsels oplossen vraagstuk.

Nu zie ik het door een simpele rekenfout dacht ik dat mijn stelsel niet juist was.Sorry maar toch bedankt.Volgende keer kijk ik 2 keer voor ik hier een topic open :eusa_whistle:

Edit: ik zit nog met een probleem bij het vereenvoudigen:

(x+1) * (y+3) = (x.y)+43

xy + x3 + y +3 = 43x + 43 y

Nu zit ik vast bij die xy ik weet dat dat het oorspronkelijk oppervlak is maar hoe vereenvoudig ik dat?

Berichten: 503

Re: Stelsels oplossen vraagstuk.

Het is xy + 3x + y + 3 = xy +43 en niet = 43(x+y)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Stelsels oplossen vraagstuk.

Het is xy + 3x + y + 3 = xy +43


Je hebt je vergist in het rechterlid, wat phoenixofflames zegt is juist. Zie je nu wat je moet doen met die x*y?

Berichten: 3

Re: Stelsels oplossen vraagstuk.

Gelukt :eusa_whistle:

De lengte was 12 cm en breedte 4 cm.

Bedankt!

Reageer