Borstelloze dc generator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Borstelloze dc generator

hey iedereen,

ben nieuw hier en wou eens een vraag stellen...

het betreft mijn eindwerk. ik moet een elektrische voertuig gaan programmeren

waarmee ik kan rijden maar tevens ook de de batterij kan bijladen (bv van een helling).

ik weet hoe een borstelloze dc motor werkt ( PM rotor, en 3x een pos/neg blokgolf voor de stator)

gelijk het principe van een synchrone motor dus. maar zit wat vast met de generatorwerking.

nu even om te zien dat mijn redenering klopt:

als ik geen spanning op de stator zet en de rotor laat ronddraaien is:

Ek=k . n . flux met k een vaste factor, n het toerental en de flux

(vraag1: de flux is toch een vast gegeven afhankelijk vn de Permanente Magneten?)

(vraag 2: deze opgewekte spanning is toch een 3-fasige sinus?)

als ik nu meer spanning wil opwekken (meer stroom dus ook veronderstel ik).

kan ik een draaiveld opwekken in de stator tegengesteld aan de draairichting vn de rotor, de

zogezegde remwerking.

en dit is eigelijk mijn hoofdvraag:

vraag 3: hoe kan ik deze opgewekte spanning of stroom berekenen?

mijn flux blijft hetzelfde veronderstel ik of moet ik de flux opgewekt in de stator er bij optellen?

en is mijn teruggevoerde stroom gelijk aan E/Xl (weerstand van de spoel?)

alvast bedankt op voorhand.

grtz

Berichten: 2.746

Re: Borstelloze dc generator

ben je zeker dat er permanente magneten in je motor zitten? Dat wordt maar zeer weinig gebruikt, en dan vooral in kleine motoren.

Berichten: 3

Re: Borstelloze dc generator

ben je zeker dat er permanente magneten in je motor zitten? Dat wordt maar zeer weinig gebruikt, en dan vooral in kleine motoren.
dacht van wel, is dezelfde opbouw als een synchrone motor en deze is ook met permanente magneten.

grtz

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Borstelloze dc generator

Als de opbouw gelijk is aan een synchrone motor, dan zal hij andersom als een synchrone generator werken. Is dus een kwestie van een driefasige bruggelijkrichter er achter hangen en met die gelijkspanning laad je de batterij op.

Berichten: 3

Re: Borstelloze dc generator

ja de werking begrijp ik van de borstelloze dc motor...

en mijn redeneringsvraag klopt, bedankt hiervoor.

maar mijn hoofdvraag van hoe de teruggevoerde stroom berekend kan worden,

zouden jullie mij daar mee kunne helpen?

bedankt voor de reacties...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Borstelloze dc generator

Als je stroom aan de motor/generator gaat onttrekken, dan heeft dat een remmende werking op het voertuig.

Je moet dus eerst bepalen hoeveel vermogen je moet onttrekken om de gewenste vertraging te bereiken.

De EMK kun je meten aan de motor als je hem als generator aandrijft. En dan kun je de stroom bepalen.

En tenslotte moet je nog bekijken of de wikkelingen die stroom kunnen verdragen. Dat moet uit de specificaties van de motor te halen zijn.

Reageer