Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

http://www.nu.nl/wetenschap/2188589/


AMSTERDAM – Het is mogelijk om een 'reservevoorraad' slaap op te bouwen voor tijden waarin je niet toekomt aan een goede nachtrust. Dat blijkt uit een experiment van wetenschappers van het Amerikaanse leger
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Zou dit dan ook betekenen dat het ook gewoon slim is om als je nacht ervoor weinig heb geslapen om de volgende dag meer te slapen? Want vaak hoor je dat het niet uitmaakt of je dan de normale 8 uur haalt of opeens 12 uur ga slapen.

Ik merk wel aan mijn lichaam, misschien omdat ik nog relatief jong ben 23 en veel sport. Dat ik wel lekker vind om die slaap in te halen door meer uren te slapen.


Dan komt gelijk mijn tweede vraag is het wel slim om met een wekker wakker te worden? Of is het uiteindelijk beter om uit jezelf wakker te worden? Natuurlijk kan je niet zonder wekker maar wetenschappelijk gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Zou dit dan ook betekenen dat het ook gewoon slim is om als je nacht ervoor weinig heb geslapen om de volgende dag meer te slapen? Want vaak hoor je dat het niet uitmaakt of je dan de normale 8 uur haalt of opeens 12 uur ga slapen.
Ik weet niet wie er aanhaalt dat méér slapen nadat je weinig hebt geslaapt, niets uitmaakt, maar ik ben er vrij zeker van dat wat extra slapen wel degelijk kan helpen.

Wat wel waar is, is dat je normaal niet al de verloren uren dient in te halen. Dus: als je bv. 4u hebt geslapen de nacht voordien, terwijl je normaal nood hebt aan 8u, dan zal het niet nodig zijn om de nacht erop bv. 4u langer te slapen (dus 8 + 4 = 12u slapen).

In feite is er maar 1 regel die geldt: als je voelt dat je uitgerust bent als je opstaat, dan heb je voldoende geslapen. Méér slapen heeft dan geen zin. Mensen die dus bv. maar 5u/ nacht slapen, maar zich 's morgens toch echt fit voelen, hebben voldoende geslapen.

Dan komt gelijk mijn tweede vraag is het wel slim om met een wekker wakker te worden? Of is het uiteindelijk beter om uit jezelf wakker te worden? Natuurlijk kan je niet zonder wekker maar wetenschappelijk gezien.
Uit jezelf wakker worden zal alleszins 'natuurlijker' zijn en vermoedelijk veel meer afgestemd zijn op wat jouw lichaam aan slaap nodig heeft. Als je voldoende hebt geslapen, dan zal je normaal vanzelf wel wakker worden (het omgekeerde is echter niet waar: iemand die vanzelf wakker wordt, heeft niet steeds voldoende geslapen).

Als een wekker afgaat, is dit helemaal geen garantie dat jouw lichaam ook voldoende rust heeft gehad (zeker niet als je bv. veel te laat gaat gaan slapen). Een wekker is kunstmatig en er is geen reden waarom dat ding rekening zou houden met jouw fysiologische behoefte aan slaap of jouw bioritme.

Als je er anderzijds in slaagt jouw wekker zodanig te zetten dat dit ook +/- het uur zal zijn waarop je normaal én uitgerust wakker wordt, dan is het probleem ook weer van de baan.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Uit jezelf wakker worden is een lastige kwestie van 'natuurlijkheid'. Ik geef het weinig merites, omdat we niet geevolueerd zijn met die optie. Ooit werd je gewoon wakker omdat de zon in je gezicht scheen en de wereld tot leven kwam - iets dat nauwelijks meer een rol speelt in moderne huizen met gordijnen, geluidsisolatie en dergelijke.


Uitgerust wakker worden is sowieso een heel subjectief begrip, het is bijv goed mogelijk niet-uitgerust wakker te worden na een lange slaap zonder gewekt te zijn door een wekker of iets dergelijks.


Ik denk dat er veel meer factoren spelen in de behoefte aan slaap - bijvoorbeeld hoeveel je de dag ervoor te verwerken hebt gekregen, ook al was dat allemaal op tijdstippen die j normaal wakker zou zijn, en ook al viel je ondanks alles op de normale tijd in slaap.


Persoonlijk herken ik alleen het slaapschuld-fenomeen, waarbij je na een periode van structureel te weinig slapen opeens een hele lange nacht maakt als je geen wekker zet. Maar of je dankzij die langere nacht uiteindelijk beter af bent is lastig te bepalen... zeker prestatie-tests zeggen daarin lang niet alles. Dat je nog in staat bent taak-X te verrichten wil niet per se zeggen dat je in goede doen bent.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Uit jezelf wakker worden is een lastige kwestie van 'natuurlijkheid'. Ik geef het weinig merites, omdat we niet geevolueerd zijn met die optie. Ooit werd je gewoon wakker omdat de zon in je gezicht scheen en de wereld tot leven kwam - iets dat nauwelijks meer een rol speelt in moderne huizen met gordijnen, geluidsisolatie en dergelijke.
Klopt wel deels. Al zijn er al experimenten geweest, waarbij mensen wekenlang in een donkere grot (zonder 'buitenlicht') werden gezet waarbij ze zelf bepaalden wanneer ze het kunstlicht zouden aansteken. Deze mensen namen van nature een 23-uurs ritme aan (en ik dacht dat ook de tijd die ze sliepen +/- vast bleek te liggen). Dus zelfs in onze samenleving met kunstmatig licht, blijven mensen die 24 (eigenlijk 23-) uurs cyclus aannemen. En worden mensen dus vermoedelijk vanzelf wakker als ze uitgerust zijn.

Wél is het zo dat vooral 'slechte slapers' gehinderd zullen zijn door het kunstmatige licht ed.

Uitgerust wakker worden is sowieso een heel subjectief begrip, het is bijv goed mogelijk niet-uitgerust wakker te worden na een lange slaap zonder gewekt te zijn door een wekker of iets dergelijks.
Als je na een lange slaap zonder gewekt te zijn, toch moe wakker komt, is dit een teken dat jouw lichaam niet goed uitgerust is, omwille van één of andere reden. Dus de regel blijft gelden: enkel als je je je uitgerust voelt, is jouw lichaam voldoende hersteld en heb je voldoende slaap gehad. Het subjectieve van wel/ niet uitgerust zijn zit hem net erin dat je jouw eigen lichaam voelt en jij dus de enige bent die kan zeggen of je al dan niet bent uitgerust.

Ik denk dat er veel meer factoren spelen in de behoefte aan slaap - bijvoorbeeld hoeveel je de dag ervoor te verwerken hebt gekregen, ook al was dat allemaal op tijdstippen die j normaal wakker zou zijn, en ook al viel je ondanks alles op de normale tijd in slaap.
Dat is logisch, maar dat zal er dan juist voor zorgen dat je de enige dag wat vroeger en de andere dag wat later wakker wordt. En dus geldt de regel weer: als je je voldoende fit voelt, heb je voldoende geslapen.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Blijft natuurlijk het probleem dat je je niet-uitgerust kunt voelen ongeacht hoeveelheid slaap, iets dat naar mijn idee ook zo ongebruikelijk niet is. Zoiets kan ook redelijk structureel voorkomen, zelfs bij iemand die feitelijk meer dan genoeg slaapt (zeg 8 uur per nacht oid).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Voorraad slaap opbouwen is mogelijk

Blijft natuurlijk het probleem dat je je niet-uitgerust kunt voelen ongeacht hoeveelheid slaap, iets dat naar mijn idee ook zo ongebruikelijk niet is. Zoiets kan ook redelijk structureel voorkomen, zelfs bij iemand die feitelijk meer dan genoeg slaapt (zeg 8 uur per nacht oid).
Dit kan inderdaad voorkomen, maar ook dit betekent dat er iets mis is. Dat kan evengoed psychisch zijn (stressklachten, overspannen zijn om het zo uit te drukken, enz...), maar de parameter blijft gelden: niet uitgerust voelen = jouw lichaam is onvoldoende hersteld, eventueel van een psychische overbelasting.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer