Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Jullie hebben het waarschijnlijk allemaal al eens meegemaakt:

Je bent aan het dromen: je ziet vrienden zitten in de klas, je hoort het gerinkel van de bel, het gejuich op de koer en bij het wakker worden kan je haast zweren dat je voelde hoe de wind in je haren blies.

Het feit dat mensen, plaatsen, geluiden, ... er in een droom (vaak) compleet hetzelfde uitzien en klinken als in de werkelijke wereld is verbijsterend.

Het onderbewustzijn is dus in staat beelden, geluiden en dergelijke exact te reproduceren. Vandaar dat een droom soms zo angstaanjagend echt lijkt te zijn.

Nu zat ik zo te denken:

Als je onderbewustzijn dát in slaapmodus kan doen, dan moet dat (op één of andere manier) toch ook te verwezenlijken zijn als je wakker bent. Indien dit zo zou zijn, stel je eens voor. Zou dat geen ondenkbaar waardevolle bron aan informatie zijn? De mogelijkheid om je dingen zo levendig voor de geest te halen.

Zo kan je in een droom het gezicht van iemand die je in jaren niet meer gezien hebt, perfect voorstellen, terwijl dat in de bewuste staat niet evident is.

Was het niet zo dat de mens slecht 10 % van zijn hersenen bewust kan gebruiken? Of verwar ik dit nu met het feit dat we nog maar 10 % van het menselijke brein afweten?

Hoe dan ook, ik denk dat het brein nog veel voor ons in petto heeft. En wie weet hebben we over enkele decennia de kunde om zulk potentieel (bewust) te benutten (het 100 % controleren van onze hersenen).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Mimetidae schreef:Als je onderbewustzijn dát in slaapmodus kan doen, dan moet dat (op één of andere manier) toch ook te verwezenlijken zijn als je wakker bent. Indien dit zo zou zijn, stel je eens voor. Zou dat geen ondenkbaar waardevolle bron aan informatie zijn? De mogelijkheid om je dingen zo levendig voor de geest te halen.

Zo kan je in een droom het gezicht van iemand die je in jaren niet meer gezien hebt, perfect voorstellen, terwijl dat in de bewuste staat niet evident is.
Maar volgens een aantal wetenschappelijke onderzoekers gebeurt dat ook hoor: in de vorm van

(1) hallucinaties: die lijken zo echt dat men er ook van overtuigd is dat datgene wat men ziet écht is. Volgens hen zijn hallucinaties niet meer of minder dan dromen die optreden terwijl we wakker zijn. Ik zag er ooit een prachtige documentaire over op Youtube. Ik bekijk even of ik die nog kan terugvinden en dan post ik hem hier.

(2) eventueel meer specifiek: bij hypnagoge of hypnopompe hallucinaties: hallucinaties die optreden in de REM-fase van de slaap, terwijl men toch nog wakker is (en verlamd is). Dit treedt op bij narcolepsie. Het schijnt erg beangstigend te zijn als je het meemaakt...

Het probleem van die hallucinaties is dat, datgene wat men ziet, zo reëel is dat men er ook van overtuigd is dat het echt is. En dat dit toch erg vervelende situaties kan leiden (zaken zien en horen die er in realiteit niet zijn), hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Was het niet zo dat de mens slecht 10 % van zijn hersenen bewust kan gebruiken? Of verwar ik dit nu met het feit dat we nog maar 10 % van het menselijke brein afweten?
Dat eerste is alvast een fabeltje. Van het tweede heb ik geen idee, aangezien het volgens mij moeilijk inschatten is wat men niet weet. Je beseft maar goed wat je niet weet, eens je voldoende kennis over iets hebt. In elk geval weten we nog heel weinig over de hersenfuncties, dat klopt.
Hoe dan ook, ik denk dat het brein nog veel voor ons in petto heeft. En wie weet hebben we over enkele decennia de kunde om zulk potentieel (bewust) te benutten (het 100 % controleren van onze hersenen).
Maak je niet teveel illusies... Ik denk dat we nog voor een heel tijdje zoet zijn... Maar dat is mijn mening, dat laatste... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Was het niet zo dat de mens slecht 10 % van zijn hersenen bewust kan gebruiken?
Dat wordt door sommige mensen graag geproclameerd, maar daar is niets van aan:
Of verwar ik dit nu met het feit dat we nog maar 10 % van het menselijke brein afweten?
Zo'n cijfer kan nergens op stoelen: aangezien we niet weten wat we niet weten, weten we niet hoeveel we niet weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Deze wil ik nog toevoegen aan m'n lijstje. Omdat deze eigenlijk het meeste voldoet aan dat wat je voorstelde: lucide dromen = wakker zijn en toch dromen...

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

En als je het een beetje wetenschappelijker wil: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/ojs/ind.../view/403/pdf_1

Of deze: Bootzen, R. R., Kihlstrom, J.F. & Schacter, D.L., (Eds.) Sleep and Cognition. Washington, D.C.: American Psychological Association, 1990 (pp. 109-126).

Of een recent onderzoekje: Voss U, Holzmann R, Tuin I, Hobson JA, Lucid dreaming: a state of consciousness with features of both waking and non-lucid dreaming, Sleep. 2009 Sep 1;32(9):1191-200.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Dido schreef:Deze wil ik nog toevoegen aan m'n lijstje. Omdat deze eigenlijk het meeste voldoet aan dat wat je voorstelde: lucide dromen = wakker zijn en toch dromen...

En als je het een beetje wetenschappelijker wil: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/ojs/ind.../view/403/pdf_1

Of deze: Bootzen, R. R., Kihlstrom, J.F. & Schacter, D.L., (Eds.) Sleep and Cognition. Washington, D.C.: American Psychological Association, 1990 (pp. 109-126).

Dido
Ja, het begrip lucide dromen ken ik maar al te goed :eusa_whistle:

Ik heb er al veel over gelezen en ik doe het zelf af en toe, al jaren. Het is een heel leuke ervaring, je kan je droomwereld als het ware boetseren naar eigen wens. Als je wil gaan vliegen is dit geen enkel probleem en je zal ook daadwerkelijk de sensatie van het gevoel vliegen krijgen (wind om je heen, kriebels in de buik, ...).

Maar dan spreken we over bewust dromen, in plaats van in wakkere staat een soort van droombeelden op te roepen (wat ik bedoelde). En akkoord dat hallucinaties hieraan voldoen, op het feit na dat ze niet worden gecontroleerd. Wij hebben er geen vat op.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Mimetidae schreef:Maar dan spreken we over bewust dromen

... En akkoord dat hallucinaties hieraan voldoen, op het feit na dat ze niet worden gecontroleerd. Wij hebben er geen vat op.
Inderdaad...
in plaats van in wakkere staat een soort van droombeelden op te roepen (wat ik bedoelde)
Toch een bedenking hierbij: Ik vraag me af of in hoeverre onze droombeelden preciezer/ gedetailleerder zijn dan datgene wat we gewoon kunnen fantaseren of dan datgene wat we ons gewoon kunnen herinneren. Ik wil er zeker geen absolute uitspraak over doen, simpelweg omdat het gebaseerd is op mijn aanvoelen, maar ik ben er alvast niet zo van overtuigd dat onze onze droombeelden inderdaad gedetailleerder zijn... In hoeverre denken we niet gewoonweg dat ze preciezer zijn? Net zoals we denken, in onze droom, dat we echt wel achtervolgd worden? Of net zoals we denken in onze droom dat we de wind voelen? We kunnen ze alvast niet echt voelen, aangezien er geen wind is... Hoe we iets interpreteren staat in dit geval sowieso al los van de objectieve realiteit...

Sowieso kunnen we objectief niet vaststellen of onze droombeelden inderdaad gedetailleerder zijn dan fantasiebeelden. De wetenschap zal nog een serieuze sprong voorwaarts moeten maken, vooraleer ze dit zal kunnen (in zover ze het ooit al zàl kunnen??).

En dus kunnen we ook niet weten of het oproepen van droombeelden gedetailleerder zou zijn dan fantasiebeelden oproepen.

Dit wordt trouwens eerder filosofie dan psychologie, vrees ik... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Dido schreef:Inderdaad...

Toch een bedenking hierbij: Ik vraag me af of in hoeverre onze droombeelden preciezer/ gedetailleerder zijn dan datgene wat we gewoon kunnen fantaseren of dan datgene wat we ons gewoon kunnen herinneren. Ik wil er zeker geen absolute uitspraak over doen, simpelweg omdat het gebaseerd is op mijn aanvoelen, maar ik ben er alvast niet zo van overtuigd dat onze onze droombeelden inderdaad gedetailleerder zijn... In hoeverre denken we niet gewoonweg dat ze preciezer zijn? Net zoals we denken, in onze droom, dat we echt wel achtervolgd worden? Of net zoals we denken in onze droom dat we de wind voelen? We kunnen ze alvast niet echt voelen, aangezien er geen wind is... Hoe we iets interpreteren staat in dit geval sowieso al los van de objectieve realiteit...

Sowieso kunnen we objectief niet vaststellen of onze droombeelden inderdaad gedetailleerder zijn dan fantasiebeelden. De wetenschap zal nog een serieuze sprong voorwaarts moeten maken, vooraleer ze dit zal kunnen (in zover ze het ooit al zàl kunnen??).

En dus kunnen we ook niet weten of het oproepen van droombeelden gedetailleerder zou zijn dan fantasiebeelden oproepen.

Dit wordt trouwens eerder filosofie dan psychologie, vrees ik... :eusa_whistle:

Dido
Enkele reacties terug zeg je:
Dido schreef:hallucinaties: die lijken zo echt dat men er ook van overtuigd is dat datgene wat men ziet écht is. Volgens hen zijn hallucinaties niet meer of minder dan dromen die optreden terwijl we wakker zijn

Het probleem van die hallucinaties is dat, datgene wat men ziet, zo reëel is dat men er ook van overtuigd is dat het echt is. En dat dit toch erg vervelende situaties kan leiden (zaken zien en horen die er in realiteit niet zijn), hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.

Dido
Is dat dan niet een beetje contradictorisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Is dat dan niet een beetje contradictorisch?
Mogelijks wel... Al hoeft dit niet:

1. ik schreef toen ook dat 'een aantal' wetenschappelijke onderzoekers dromen gelijkstellen met hallucinaties, tenzij dan dat je slaapt bij het laatste. Ik weet echt niet of dit een algemeen aanvaard principe is onder de wetenschap.

Al neemt dit niet weg dat deze visie (dromen zijn hallucinaties) mij wel heel aantrekkelijk én geloofwaardig lijkt.

Maar van zodra er ook maar enkele andere principiële verschillen te merken zouden zijn in de hersensignalen tijdens een droom in vergelijking met de hersensignalen tijdens een hallucinatie (met andere bedoel ik 'andere' dan gelinkt aan de mate van bewustzijn en slapen), dan is het weeral niet zeker dat deze verschillen sowieso ook de oorzaak niet zijn van een verschil in details. Dus: als de hersensignalen verschillen tussen dromen en hallucinaties, dan reflecteren deze verschillen zich misschien net weer in een verschil in detailleerbaarheid van het droombeeld en het beeld van de hallucinatie.
Sowieso kunnen we objectief niet vaststellen of onze droombeelden inderdaad gedetailleerder zijn dan fantasiebeelden. De wetenschap zal nog een serieuze sprong voorwaarts moeten maken, vooraleer ze dit zal kunnen (in zover ze het ooit al zàl kunnen??).

En dus kunnen we ook niet weten of het oproepen van droombeelden gedetailleerder zou zijn dan fantasiebeelden oproepen.
Bovendien komt daar dus weer bij dat het dan nog niet duidelijk is of mensen ooit gedetailleerdere dromen hebben dan dat hun fantasievermogen in beelden kan zijn...

Verder dacht ik daarbij ook nog even aan beelddenkers. Een idee waar de wetenschap nogal sceptisch tegenover staat, maar ik ken er zelf veel te weinig over om me daarover uit te spreken...

Maar goed, mocht het bestaan, dan zijn dit misschien ook mensen die wél gedetailleerd visuele beelden voor zich zien?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

Wellicht ook interessant is het onderzoek naar hypnose. Nu, wetenschappers zijn het er niet over eens of hypnose nu werkelijk een andere bewustzijnstoestand zou zijn, of gewoon het gevolg van sterke suggestie, maar laten we even aannemen dat het eerste juist is: uit onderzoek blijkt dat herinneringen die worden opgeroepen onder hypnose niet accurater zijn, maar dat de gehypnotiseerde personen veel sterker overtuigd zijn van de accuraatheid van de herinneringen (ook indien ze fout zijn).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dromen: sleutel tot het onderbewustzijn?

En ik wil er ook nog iets aan toevoegen... :eusa_whistle:

Ik bekeek daarnet een filmpje over een vrouw die zelf autisme heeft en die vaak voordrachten geeft daarover. Ik ben ze al vaker tegengekomen in filmpjes op Youtube ed.

Hier geeft ze weer over hoe zij denkt. En aangezien ze denkt in beelden, in details ook, vond ik het interessant genoeg om er nog even naar te verwijzen. Vooral in de eerste helft van het filmpje gaat ze in op het 'beelddenken'. De rest is zeker ook interessant om te bekijken, maar gaat dan eerder over autisme (en minder over het beelddenken):

http://www.ted.com/talks/lang/eng/temple_g...s_of_minds.html

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer