Brugdelen in een gitaar

Moderator: physicalattraction

Berichten: 9

Brugdelen in een gitaar

Al tijden is er op het gitaar forum waar ik kom, een discussie gaande.

Een van de leden heeft een "uitvinding" gedaan. Het gaat over het onderdeel, de brug van een electrische gitaar.

De brug bij een klassieke gitaar is slechts het uiteinde waar de snaren aan vast zitten. Bij een electrische gitaar is de rol veel groter. De brug bevindt zich op ca. op 7/8 vanaf de top van de snaren en dus op 1/8 vanaf het einde. Het is het hoogste punt waar de snaren op rusten.

Vaak zit er een gietijzeren brug op een gitaar, die nogal dof klinkt met weinig toonscheiding.

Nu blijkt dat diverse metalen een andere klank geven. Aluminium geeft veel harmonischen, dus veel boventonen. Brons geeft minder boventonen. Zowel aluminium als koper, geven een verbeterde toonscheiding, d.w.z. de aparte tonen in een aangeslagen akkoord zijn beter te onderscheiden. Koper geeft wel een diep strak basgeluid. Roestvrij staal geeft een gemiddeld beeld.

Een extra uitvinding zijn tone holes. Dat wil zeggen, gaten in de bruggen geboord. Hierdoor onstaan nog meer en nog andere harmonischen.

Nu zeggen sommigen dat een ideale brug (voor veel klankdoorgifte) geen massa heeft en ook geen dichtheid. Ik ben geen wetenschapper maar dat lijkt mij onjuist. Een brug van piepschuim weegt bijna niets maar dat kan nooit goed klinken; te weinig dichtheid lijkt me. Houten bruggen gebruikt men bij jazz, waar een droge, doffere toon gewenst is die niet doorklinkt. Iets zegt mij dat een ideale brug zeer licht is met een hoge dichtheid. Onmogelijk dus.

Ik ben erg benieuwd of iemand hier duidelijke informatie kan geven.

Hier een afbeelding van een brug. Niet meer dan een metalen staafje eigenlijk.

Afbeelding

Hier staan links naar geluidsfragmenten. Erg moeilijk verschil te horen voor het ongetrainde oor. Goede speakers zijn noodzakelijk. Scroll ietsjes naar beneden!

Verschillende metalen bruggen

Hier foto's van de tone holes:

Afbeelding

Berichten: 10

Re: Brugdelen in een gitaar

Figuurzaagje schreef:Al tijden is er op het gitaar forum waar ik kom, een discussie gaande.

Een van de leden heeft een "uitvinding" gedaan. Het gaat over het onderdeel, de brug van een electrische gitaar.

De brug bij een klassieke gitaar is slechts het uiteinde waar de snaren aan vast zitten. Bij een electrische gitaar is de rol veel groter. De brug bevindt zich op ca. op 7/8 vanaf de top van de snaren en dus op 1/8 vanaf het einde. Het is het hoogste punt waar de snaren op rusten.

Vaak zit er een gietijzeren brug op een gitaar, die nogal dof klinkt met weinig toonscheiding.

Nu blijkt dat diverse metalen een andere klank geven. Aluminium geeft veel harmonischen, dus veel boventonen. Brons geeft minder boventonen. Zowel aluminium als koper, geven een verbeterde toonscheiding, d.w.z. de aparte tonen in een aangeslagen akkoord zijn beter te onderscheiden. Koper geeft wel een diep strak basgeluid. Roestvrij staal geeft een gemiddeld beeld.

Een extra uitvinding zijn tone holes. Dat wil zeggen, gaten in de bruggen geboord. Hierdoor onstaan nog meer en nog andere harmonischen.

Nu zeggen sommigen dat een ideale brug (voor veel klankdoorgifte) geen massa heeft en ook geen dichtheid. Ik ben geen wetenschapper maar dat lijkt mij onjuist. Een brug van piepschuim weegt bijna niets maar dat kan nooit goed klinken; te weinig dichtheid lijkt me. Houten bruggen gebruikt men bij jazz, waar een droge, doffere toon gewenst is die niet doorklinkt. Iets zegt mij dat een ideale brug zeer licht is met een hoge dichtheid. Onmogelijk dus.

Ik ben erg benieuwd of iemand hier duidelijke informatie kan geven.

Hier een afbeelding van een brug. Niet meer dan een metalen staafje eigenlijk.

Afbeelding

Hier staan links naar geluidsfragmenten. Erg moeilijk verschil te horen voor het ongetrainde oor. Goede speakers zijn noodzakelijk. Scroll ietsjes naar beneden!

Verschillende metalen bruggen

Hier foto's van de tone holes:

Afbeelding
Hoe weet je dat dat allemaal waar is?

Is dat gemeten of is het alleen maar gekwaak van onzekere muzikanten die steeds iets anders willen?

Bovendien zijn de meest gewilde gitaren die oude Fenders, Gibsons en Gretsches, die worden zelfs weer nagemaakt.

Vanwege de klank, beweert men.

En een tremologitaar koppelt de snaren heel anders aan de body dan een niet-tremolo.

Heeft een Les Paul veel meer sustain dan een Stratocaster met tremolo, of als een Ibanez met Floyd Rose tremolo?

Volgens mij niet.

30 jaar geleden moest je een doorlopende hals hebben, of in ieder geval een gelijmde hals om het goed te laten klinken. Nu zijn de fenders met geschroefde hals voor 2000 euro en meer niet aan te slepen.....

Die samples, zijn die representatief? Snaardiktes, en oude versus nieuwe snaren etc maakt veel meer uit dan welke gitaar je gebruikt, dat weet ik wel.

Ik zou voor ik me druk maak, eerst een solide vergelijking MET metingen willen zien

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brugdelen in een gitaar

Voor de aardigheid heb ik eens de bestanden BR-95 en AL-95 gedownload en in een audio-mixprogramma onder elkaar gezet. Daarin kun je het grafisch geluidsbeeld zover uitrekken dat de golfvorm zichtbaar wordt.

Het verschil is niet echt overtuigend, en het is ook niet goed aantoonbaar omdat er in beide voorbeelden niet dezelfde accoorden gespeeld worden. De ene keer zie ik in het ene bestand meer boventonen, de andere keer in het andere bestand.

Op het gehoor merk ik al helemaal geen verschil. Ik ben dus niet onder de indruk van dit verhaal.

Misschien zijn er twee fragmenten waarin exact hetzelfde gespeeld wordt, dan is er wellicht een goede vergelijking te maken.

Overigens is brass geen brons, maar messing.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Brugdelen in een gitaar

Erg moeilijk verschil te horen voor het ongetrainde oor. Goede speakers zijn noodzakelijk.
Dan vraag ik me af wat het punt precies is?

Ook heb ik geen enkel idee wat bij verschillende materialen verschillende harmonischen zou veroorzaken, en wat de dichtheid precies met het zaakje te doen heeft?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brugdelen in een gitaar

Ook heb ik geen enkel idee wat bij verschillende materialen verschillende harmonischen zou veroorzaken, en wat de dichtheid precies met het zaakje te doen heeft?
Dat snap ik ook niet. De harmonischen worden veroorzaakt in de snaar zelf, en kunnen beinvloed worden door de plek waar de snaar wordt aangeslagen.

De brug fungeert gewoon als het eindpunt of beginpunt van de snaar, en heeft naar mijn mening weinig invloed op de harmonischen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de harmonischen sterker worden gedempt als je voor de brug een zachter materiaal gebruikt, b.v. hout.

Maar tussen metalen onderling is er in dit verband zo weinig onderling verschil, dat ik me ook niet kan voorstellen dat er een significant verschil in toonervaring kan zijn.

Berichten: 9

Re: Brugdelen in een gitaar

De harmonischen worden inderdaad door de snaren opgewekt. Maar de brugkwaliteit bepaald hoeveel ervan overleven en naar de kast worden doorgegeven en hoe ze klinken als ze in de elementen terecht komen.

Er is wel een verschil per type metaal, maar zoals gezegd het valt niet meteen enorm op. (Een vergelijkbaar effect is het gebruik van andere pickups, het verschil is soms niet echt groot maar wel hoorbaar)

Ik weet dat het "echt waar" is omdat ik wel meer voor-en-na vergelijkingen heb gehoord met zoveel mogelijk dezelfde condities. Ik heb ze echter niet zomaar bij de hand helaas.

Bovendien heb ik zelf twee nagenoeg identieke gitaren, waarbij vooral de brug verschilt en dat hoor je goed.

Het is geen muzikanten gekwaak zoals de eeuwige buizen en transistor discussie.

Dat was ook niet de insteek van mijn vraag.

Ik vraag mij gewoon af, welke natuurkundige eigenschappen de muzikale eigenschappen van de diverse bruggen bepalen. Is het massa of dichtheid? Ik ben geen wetenschapper dus ik weet het zelf niet. Vandaar dat ik hier heen ging.

Ik kan wellicht eens vragen of er duidelijker samples kunnen komen. Deze vind ik zelf al beter:

http://www.proteuspages.com/TruArc/TASound...AlumComparo.MP3

Je hoort steeds de standaard messing brug af-fabriek en daarna de aluminium Tru Arc.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brugdelen in een gitaar

Het is nu te laat, maar ik zal morgen eens twee van die samples onder elkaar zetten om te zien of er een verschil is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Brugdelen in een gitaar

Is het massa of dichtheid?
Die 2 hangen samen. Met het materiaal verandert enkel de dichtheid, niet de massa.

Maar volgens mij moet je zoeken naar elasticiteit en vervormbaarheid van het materiaal.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Brugdelen in een gitaar

Verschillende materialen laten het geluid met verschillende snelheden door.

Verschillende metalen zullen dan verschillend resoneren met de trillende snaar.

Berichten: 9

Re: Brugdelen in een gitaar

Met het materiaal verandert enkel de dichtheid, niet de massa.
Als je een brug van lood hebt, dan heeft die toch meer massa dan een aluminium exemplaar? Of vergis ik mij?

De snelheid waarmee de golven door de brug lopen, daar zie ik wel wat in. Geluid gaat sneller door metaal dan door lucht bijvoorbeeld. Misschien dat daardoor een spel tussen iets tragere en iets snellere geluidsgolven ontstaat... Maar stel het is de geluidssnelheid, waardoor verschilt deze? Dichtheid?

Hebben zwaardere metalen altijd meer dichtheid? (Is dichtheid eigenlijk wel de juiste term)

Het lijkt me niet mogelijk om de wav golven onder elkaar te leggen. Alleen een robot kan exact gelijk spelen. Maar een fourier analyse zal laten zien dat alu meer hoge frequenties heeft, denk ik. Hoe dat kan, is me een raadsel...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brugdelen in een gitaar

Het lijkt me niet mogelijk om de wav golven onder elkaar te leggen. Alleen een robot kan exact gelijk spelen.
Er hoeft niet exact gelijk gespeeld te worden. Ik ga niet het hele stuk in één keer vergelijken, maar ik leg fragmenten van gelijke accoorden onder elkaar zodat ik ongeveer 10 golven van de laagste toon in beeld heb. Dat is voldoende om een conclusie te trekken over de boventonen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brugdelen in een gitaar

Net nog even een test gedaan met het laatstgenoemde geluidsbestand.

De fragmenten zo goed mogelijk onder elkaar gelegd, maar er is tussen beide metalen vrijwel geen verschil te zien.

En als er al verschil is, dan is het net andersom. De fragmenten met brass lijken net wat meer toonrijkdom te hebben. Maar het verschil is marginaal.

Tenslotte nog wat knip- en plakwerk gedaan. Van beide een stukje met identieke melodie genomen, en die afwisselend achter elkaar gezet en beluisterd. Ook dan lijkt het mij dat er in de stukjes met brass net iets meer toonrijkdom zit dan in de stukjes met aluminium.

Dus als de claim is dat aluminium rijker klinkt, dan is die claim naar mijn mening onterecht. Het is eerder andersom.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Brugdelen in een gitaar

Als je een brug van lood hebt, dan heeft die toch meer massa dan een aluminium exemplaar? Of vergis ik mij?
Dat hangt ook af van het volume van je brug. Je kunt een aluminium en een stalen brug maken met dezelfde massa, het volume gaat dan wel anders zijn. De (massa)dichtheid is wel een materiaaleigenschap, een stalen brug heeft altijd een grotere massadichtheid dan een aluminium exemplaar. Dus als je enkel de stoffen wilt vergelijken, houd je je beter aan materiaaleigenschappen.
De snelheid waarmee de golven door de brug lopen, daar zie ik wel wat in. Geluid gaat sneller door metaal dan door lucht bijvoorbeeld. Misschien dat daardoor een spel tussen iets tragere en iets snellere geluidsgolven ontstaat... Maar stel het is de geluidssnelheid, waardoor verschilt deze? Dichtheid?
Deze is afhankelijk van de compressiemodulus en de dichtheid. Zie ook dit. De compressiemodulus hangt dan weer samen met de elasticiteit en de modulus van Poisson.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Brugdelen in een gitaar

317070 schreef:Dat hangt ook af van het volume van je brug. Je kunt een aluminium en een stalen brug maken met dezelfde massa, het volume gaat dan wel anders zijn. De (massa)dichtheid is wel een materiaaleigenschap, een stalen brug heeft altijd een grotere massadichtheid dan een aluminium exemplaar. Dus als je enkel de stoffen wilt vergelijken, houd je je beter aan materiaaleigenschappen.

Deze is afhankelijk van de compressiemodulus en de dichtheid. Zie ook dit. De compressiemodulus hangt dan weer samen met de elasticiteit en de modulus van Poisson.
Is het wel 'wetenschappelijk' om dit te beoordelen met MP3 files?

:eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Brugdelen in een gitaar

Is het wel 'wetenschappelijk' om dit te beoordelen met MP3 files? :eusa_whistle:
Gezien de frequenties die hierbij een rol spelen denk ik dat er nauwelijks verschil te zien/horen is tussen wave en mp3.

Het lastige bij het visueel beoordelen van een golfpatroon is het feit dat er steeds meerdere snaren tegelijk gespeeld worden. Het zou makkelijker zijn op een geluidsfragment waar steeds maar 1 snaar tegelijk wordt aangeslagen.

Reageer