Springen naar inhoud

Populatiedynamica: discreet model gelijk aan lotka-volterra

• Log in om te kunnen reageren

bramos

bramos

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2010 - 22:18

Beste wetenschappers,

Ik ben al 'n aantal maanden bezig met mijn profielwerkstuk over populatiedynamica. Erg breed: zowel de biologische als de wiskundige kant wordt belicht. Inmiddels ben ik bij de wiskunde aangeland en wil ik het prooi-roofdiermodel gebruiken als voorbeeld van een toepassing van een dynamisch model. In mijn wiskundeboek (Getal & Ruimte, wiskunde D, deel 2, p. 138-139) wordt daarvoor het volgende (discrete) stelsel gebruikt:
LaTeX
LaTeX
met LaTeX en LaTeX

Al Googlend ben ik echter het Lota-Volterra-model tegengekomen, een continu dynamisch model.
LaTeX
LaTeX

Nu de grote vraag: zijn deze twee modellen gelijk (behalve het feit dat de eerste een concreet model is, en de tweede een abstract)? Als ik de eerste op m'n GR plot krijg ik wel een typische Volterra-grafiek.

Meteen een subvraag die hieraan gerelateerd is: als deze bovengenoemde modellen inderdaad gelijk zijn, is er dan Łberhaupt een voorbeeld van een continu dynamisch model dat in de populatiedynamica wordt gebruikt en niet kan worden vervangen door een discreet model?

Ontzettend bedankt voor alle hulp,
Bram

P.S.: Dit onderwerp heb ik vorig jaar met wiskunde D behandeld en vooral het stuk over continue modellen is behoorlijk weggezakt. Gelieve het wat dat betreft dus op Jip-en-Janneke-taal te houden :eusa_whistle:.

EDIT: Het profielwerkstuk wordt overigens niet zozeer een studie naar dit onderwerp, maar veel meer een uitleg voor leerlingen uit lagere klassen. Vandaar dat ik dus niet (te) moeilijk wil doen als het ook makkelijk(er) kan.

Veranderd door bramos, 20 februari 2010 - 22:22

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bramos

bramos

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2010 - 16:37

Ja hoor, het is hetzelfde. Heb het discrete model in Coach6 ingevoerd en LaTeX klein gemaakt, en dat gaf een bekend Lotka-Volterra diagram.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures