Luchtstroom achter windmolen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Luchtstroom achter windmolen

Ik ben momenteel bezig met mijn pws, als onderwerp heb ik windmolens, maar in een poging wat meer theorie in het stuk te verwerken loop ik tegen de volgende afbeelding aan:

http://guidedtour.windpower.org/res/turbtubx.gif

Om het uit te leggen wordt onder de afbeelding de volgende uitleg gegeven:

The wind turbine rotor must obviously slow down the wind as it captures its kinetic energy and converts it into rotational energy. This means that the wind will be moving more slowly to the left of the rotor than to the right of the rotor.

Dit snap ik nog wel, natuurlijk gaat het langzamer, maar waarom wordt de luchtstroom breder? De volgende uitleg is mijn probleem:

Since the amount of air entering through the swept rotor area from the right (every second) must be the same as the amount of air leaving the rotor area to the left, the air will have to occupy a larger cross section (diameter) behind the rotor plane.

Waarom kan het niet gewoon dezelfde luchtstroom blijven?

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Luchtstroom achter windmolen

stuur water door een slang die elke meter 1 L water kan bevatten, bijvoorbeeld met een snelheid van 10 m/s. (er stroomt dus 10 L/s door de slang)

Je wil er een andere slang op aansluiten, maar daarin mag om een of andere reden de maximumsnelheid maar 5 m/s bedragen. Echter, dezelfde hoeveelheid water zal erdoor moeten iedere seconde. Dat kan dan niet met zo'n zelfde slang; dat kan wel als je nieuwe slang elke meter 2 L water kan bevatten. Maar dat betekent onvermijdelijk een dikkere slang.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Luchtstroom achter windmolen

Hartelijk dank voor de uitleg, ik snap het nu helemaal.

Reageer