Epr paradox

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Epr paradox

Ik probeer me op het moment een beetje te verdiepen in de EPR paradox, maar alle websites etc vind ik nog al lastig. Kan iemand mij hier mss uitleggen wat er precies met het EPR paradox bedoeld wordt, wat Bell zijn ongelijkheden hierin zijn en welke conclusie je uiteindelijk kunt trekken.

Wat ik wel weet, is dat Bell in 1964 ontdekte dat de theorie met bepaalde verborgen variabelen aan bepaalde ongelijkheden moet voldoen om te gelden. Maargoed, alles wat ik hierover vind is voor mij een beetje lastig, dus als iemand mij kan helpen, heel graag!! :eusa_whistle:

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Epr paradox

Als je wat minder bagage hebt: het boek "Toeval" van Anton Zeilinger! Het is te vinden in de bibliotheek van iedere middelgrote stad, en het is hoogstwaarschijnlijk de beste uitleg die je erover kunt vinden. Alles wordt mooi uitgelegd vanaf de basis van de experimenten, en er wordt op een logische manier vanuit een verhaaltje verder gewerkt totdat je bij de conclusie komt dat ons heelal niet lokaal-realistisch kan zijn. Alles met een wiskunde uit het 4e middelbaar, en zelfs die kom je nog minimaal tegen.

En het is ook gewoon een goed boek.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Epr paradox

heet het niet telepotratie, toeval is ook een goed boek over de kwantummechanica maar ik dacht dat het bij teleportatie was dat hij heel veel tijd bestede aan EPR paradox.

In ieder geval de auteur is Anton Zeilinger, hij legt het heel grondig uit, veel beter dan de halve uitleg in zeven haasten die je hier op het forum zou krijgen.

Moeilijk om het te begrijpen is het niet maar je moet er wel een tijdje goed bij stilstaan.

Reageer