Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Ik hoop dat ik dit in het juiste hoofdstuk plaats, anders zal een van de moderatoren het ongetwijfeld naar de juiste afdeling verplaatsen.

Mijn vraag is: in Nederland is het niet meer mogelijk om gewone peertjes te kopen, maar moeten we van die verschrikkelijke spaarlampen kopen. Als je een lamp maar heel kort nodig hebt, zoals in de WC, dan duurt het een tijd voordat je behoorlijk licht hebt en tegen dat het zover is, doe je de lamp weer uit. Bovendien is het licht minder dan dat van gewone lampen, dus kun je er niet behoorlijk bij lezen zonder dat je ogen zeer gaan doen.

In de VS is de gewone gloeilamp nog volop te koop in allerlei wattages. Kun je deze ook in Nederland gebruiken of klapt hij dan? Apparaten weet ik dat dat niet mogelijk is, maar gewone peertjes?

Wie kan mij hier meer over vertellen?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Een 100 Watt gloeilamp die ontworpen is voor 110 V zal bij 220 V maar liefst 200 Watt produceren omdat de stroomsterkte zal verdubbelen bij dezelfde weerstand maar de dubbele spanning.

Ik heb het nooit geprobeerd maar ik neem aan dat ze onmiddellijk zal doorbranden.

Overigens is voor de WC een 60 Watt lamp toch ook genoeg en die zijn toch nog gewoon te koop?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 473

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Eénmalig "floep" en dan niets meer gegarandeerd!!

Probeer maar eens een 110/230V schakelaar op de 110 stand in een 230 stopkontakt te steken, idem dito, floep, rook en onaangenaam geurtje.

Ok het gaat hiet wel om een transfo maar principe is hetzelfde zoals Fred F. reeds aanhaalde.

"in Nederland is het niet meer mogelijk om gewone peertjes te kopen" is wel een beetje sterk overdreven zeker!

Zak anders eens af naar Belgenland... ... ...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Mijn vraag is: in Nederland is het niet meer mogelijk om gewone peertjes te kopen, maar moeten we van die verschrikkelijke spaarlampen kopen. Als je een lamp maar heel kort nodig hebt, zoals in de WC, dan duurt het een tijd voordat je behoorlijk licht hebt en tegen dat het zover is, doe je de lamp weer uit. Bovendien is het licht minder dan dat van gewone lampen, dus kun je er niet behoorlijk bij lezen zonder dat je ogen zeer gaan doen.


Koop een LED lamp van 4 of 6 watt. Die heeft het opwarmprobleem van een spaarlamp niet en voor het toilet of badkamer geeft deze voldoende licht. Te koop bij bijvoorbeeld http://www.mrled.nl
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Theoretisch kan je die Amerikaanse lampen wel gebruiken, als je twee identieke in serie zet.

Bedenk daarbij ook dat de spanning in Europa tegenwoordig 230V is, en dat zal de levensduur van de lampen beïnvloeden.

Maar waarom moeilijk doen. Ik begrijp niet goed wat het bezwaar van een spaarlamp is. Bij een normale witte spaarlamp is de opwarmtijd te verwaarlozen. Die is vergelijkbaar met een gewoon TL-armatuur. En als het je bedoeling is om er bij te lezen, dan is de opwarmtijd helemaal niet van belang, want dan zit je toch al wat langer op de wc. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.545

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Een 100 Watt gloeilamp die ontworpen is voor 110 V zal bij 220 V maar liefst 200 Watt produceren omdat de stroomsterkte zal verdubbelen bij dezelfde weerstand maar de dubbele spanning.
Misschien kan iemand dit nog even narekenen ...

Berichten: 473

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Misschien kan iemand dit nog even narekenen ...
Zo mooi gevraagd kunnen we natuurlijk niet laten liggen héééé

Dus we vertrekken vanuit de states

P= 100W voor U= 110V

Hieruit halen we de weerstand van de lamp R=U² / P = 110 * 110 / 100 = 121Ohm

Verder kunnen we ook de stroom bepalen I = P / U = 100 / 110 = 0.9A

Met dat lampke back to Europe

Hier is U= 230V en R nog steeds 121Ohm. P wordt dus 230 * 230 / 121 = 437.2W :eusa_whistle:

Dat is véééééééééééél licht voor een WC-ke

Verder is de stroom I= U / R = 230 / 121 = 1.9A

Beschouwen we nu Klazon zijn voorstel, twee lampen in serie dan komen we uit op

Rtotaal = 2 * 121Ohm = 242 Ohm

Waardoor I = U / R = 230 / 242 = 0.95A (lampkes zulln dus niet floep zeggen)

En verder P= U² / R = 230 *230 / 242 = 218W

Nog altijd te veel licht in die WC ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

rhiannon schreef:...

Mijn vraag is: in Nederland is het niet meer mogelijk om gewone peertjes te kopen, maar moeten we van die verschrikkelijke spaarlampen kopen. Als je een lamp maar heel kort nodig hebt, zoals in de WC, dan duurt het een tijd voordat je behoorlijk licht hebt en tegen dat het zover is, doe je de lamp weer uit. Bovendien is het licht minder dan dat van gewone lampen, dus kun je er niet behoorlijk bij lezen zonder dat je ogen zeer gaan doen.

...
Sorry hoor, maar 'verschrikkelijk'?

Je hebt 1,5 seconden even geen licht, is dit echt zo erg? Ik begrijp dat het 'anders' is, maar in 1.5 seconden kun jij de krant niet uitlezen.

Beetje geduld, en doe er een 33Watt spaarlamp in, weet ik zeker dat je geen problemen hebt met de licht opbrengst.

Vergelijk het met een diesel auto, die moet je ook 1,5 seconden voorverwarmen voordat je de motor start.

(of een led-lamp inderdaad)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Een 100 Watt gloeilamp die ontworpen is voor 110 V zal bij 220 V maar liefst 200 Watt produceren omdat de stroomsterkte zal verdubbelen bij dezelfde weerstand maar de dubbele spanning.
Foutje van mij: dubbele stroomsterkte bij dubbele spanning betekent natuurlijk niet 2 maal, maar 4 maal zo groot vermogen, zoals mcs51mc netjes uitgewerkt heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Je hebt 1,5 seconden even geen licht, is dit echt zo erg?
Dan heb je hoogtechnologische spaarlampen, meestal duurt het nog 10seconden à 2 minuten voor een spaarlamp 'opgestart' is.

Maar LEDjes zijn inderdaad het alternatief. Ze zijn nu nog vrij duur (maar net zoals een 'gewone' spaarlamp verdienen ze zich ook snel terug t.o.v. een gloeilamp), ze zijn NOG milieuvriendelijker, en het licht valt goed mee (niet zo koud).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Ik weet niet welke spaarlampen jij gebruikt, maar mijn gaan toch echt aan na 1.5 seconden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Ik weet niet welke spaarlampen jij gebruikt, maar mijn gaan toch echt aan na 1.5 seconden.


Het gaat niet om wanneer ze aan gaan, maar om de lichtintensiteit. Spaarlampen moeten opwarmen om hun maximale lichtintensiteit te kunnen leveren. Met name bij de goedkopere lampen wil dit nog wel eens een minuut of twee duren. Niet heel erg praktisch voor een toilet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Wij hebben op het toilet al zo'n 15 jaar een spaarlamp, gedaan omdat de gloeilamp zo vaak kapot ging (geen idee waarom). Eerst is het even wennen, maar de handelingen die ik het eerste minuut doe op het toilet vereissen geen 100Watt gloeilamp. Als ik maar weet waar de bril is, en dat kun je makkelijk genoeg met een 11Watt spaarlamp.

Als je gewend bent aan een hemels verlicht toilet, dan is een spaarlamp even wennen. Maar dat wil niet zeggen dat het 'verschrikkelijk' of onpraktisch is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kan ik in de vs gekochte peertjes (110v) gebruiken in nl (220v)?

Gewoon een LED-je erin doen. Neem bijvoorbeeld deze (vast ook wel bij de lokale winkel verkrijgbaar). Warm witte kleur en gewoon gemaakt voor een grote fitting 230V. Je hoeft dan dus geen rare poespas uit te halen om je toilet goed verlicht te krijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer