Na+ cl- ionen in een zoutkristal die in vibratie gebracht worden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 97

Na+ cl- ionen in een zoutkristal die in vibratie gebracht worden

Geachte,

Ik had de volgende vraag, waar volgens mij een zeer logisch antwoord op is. Maar ik kom er momenteel gewoon zelf niet op.

De stelling is:

Als we nu de ionbinding bekijken tussen de Na+ en de Cl- ionen in een zoutkristal. En we sturen hier een elektromagnetische golf op in. (we bekijken slechts twee ionen)

Eerst arriveert de positieve 'bult' van de lichtgolf aan de twee ionen -> zorgt voor krachten met resulterende uitwijking van elkaar weg.

Vervolgens arriveert de negatieve 'bult' vd lichtgolf -> zorgt voor krachten met resulterende uitwijking naar elkaar TOE.

Dit bij de negatieve bult snap ik niet, ik zou gewoon denken dat het Na+ zich nr de straal toe beweegt, en het Cl- er weer van weg. Wat dus weer zou resulteren in een uitwijking van elkaar weg ?

Iemand die me dit snel kan duidelijk maken ?

Alvast bedankt, mvg

Berichten: 336

Re: Na+ cl- ionen in een zoutkristal die in vibratie gebracht worden

Het electrische veld van het licht staat eerst een richting op, Na+ beweegt met het E-veld mee, Cl- beweegt tegen de richting van het veld in. Afhankelijk van de orientatie zouden ze nu naar elkaar toe kunnen bewegen. Als een halve trillingstijd later het veld andersom staat, zouden ze dan van elkaar weg kunnen bewegen.

Is het zo duidelijk?

Het koppellen van een electromagnetische golf aan een kristaltrilling van een kristal met partiele ladingen op verschillende atomen in de eenheidscel wordt een Fuchs-Kliewer mode genoemd. Helaas is hier niet een duidelijke wiki pagina van.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 97

Re: Na+ cl- ionen in een zoutkristal die in vibratie gebracht worden

Het is nog niet echt duidelijk, maar bedankt voor de verwijzing naar de Fuchs-Kliewer mode. Als ik hier lang genoeg op "google", kom ik misschien wel een duidelijke verklaring tegen.

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Na+ cl- ionen in een zoutkristal die in vibratie gebracht worden

Probeer de volgende vraag eens zelf te beantwoorden: als twee deeltjes naar elkaar toe bewegen, door interactie met een elektromagnetische golf of op welke andere manier dan ook, en ze keren tegelijkertijd om van richting, bewegen ze dan naar elkaar toe of van elkaar af?

Berichten: 336

Re: Na+ cl- ionen in een zoutkristal die in vibratie gebracht worden

Googlen op Fuchs-Kliewer mode raad ik af. Er staat namelijk niet zo veel introductie material online over dit phenomeen.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer