Wat golft er in een watergolf?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Wat golft er in een watergolf?

Beste mensen,

Mijn vraag is: wat golft er in een watergolf?

Is dat alleen het oppervlaktewater dat verplaatst of beweegt er ook iets anders? Ik ben benieuwd!

Groeten,

Erwin

PS Een andere vraag: wat moet ik mij precies voorstellen bij een elektromagnetische golf. Wat golft daar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wat golft er in een watergolf?

erwin1987 schreef:Mijn vraag is: wat golft er in een watergolf?

Is dat alleen het oppervlaktewater dat verplaatst of beweegt er ook iets anders? Ik ben benieuwd!
Neen, dat is een wat ingewikkelder beweging:

http://faculty.gvsu.edu/videticp/waves.htm
wave_animation1_1_.gif
wave_animation1_1_.gif (41.78 KiB) 434 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Wat golft er in een watergolf?

Mooi plaatje, dank je!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat golft er in een watergolf?

Bij een watergolf verplaatst er zich geen water, het water gaat gewoon een keer op en neer engeeft deze beweging door aan het water ernaast waarddor er dus een golfpatroon ontstaat. Op die manier wordt er een impuls door gegeven. Een watergolf is dus gewwon een impuls die watermoleculen aan elkaar door geven en waardoor ze tijdelijk op en neer bewegen.

Een elektromagnetische golf=licht is iets heel raars, je kunt het inderdaad meestal beschrijven als een golf verschijnsel maar deze golf heeft in tegenstelling tot alle andere golven geen medium nodig, licht kan door een vacuum.

Een elektromagnetische golf verplaatst zich altijd met de lichtsnelheid en loodrecht op deze verplaatsingsrichting trilt een elektrisch velde op en neer (verandert van sterkte). Een veranderend elektrisch veld veroorzaakt ook een veranderend magnetisch veld( loodtrecht op het elektrische veld) dus van daar de naam elektromagnetische golven.

Reageer