Energie opwekken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Energie opwekken

Hallo iedereen,

Ik doe mijn eindwerk over compostering.

Ik zou ook willen weten of je (en hoeveel) energie kan halen uit de tempearturen die bereikt worden bij het composteringsproces. Het proces levert een constante warmte van ongeveer 60°C.

Nu was mijn vraag of je hieruit energie kan halen ?

Heeft iemand suggesties voor een bepaald systeem om dit te doen ?

Zeeeer vriendelijk bedankt ;-)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Energie opwekken

Leuk onderwerp!

Compostering wordt bij mijn weten niet op enige schaal toegepast voor energiewinning.

De meeste installaties gebruiken een combinatie van vergisting (anaeroob, biogas) en compostering (aeroob) om energie te winnen uit composteerbaar afval. De energie komt uit het gas, niet uit de compostering.

Een aantal jaar terug was er een "installatie" in de dierentuin in Muizen (B) om aan de hand van compost een gebouw op te warmen. Het gebouw had aan een kant een betonnen wand van ongeveer 15cm dikte. Daartegen werd de compost gestapeld en de warmte werd doorgegeven naar het gebouw. Daarnaast was er een opgerolde koperen pijp van een meter of tien in de compost ingegraven. Daar werd water doorgepomt die dan een radiator binnen het gebouw opwarmde.

Waarschijnlijk stopt het composteringsproces als de temperatuur te laag wordt, bijvoobeeld als teveel energie onttrokken wordt.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer