Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Geachte,

Aan het volgende vraagstuk kom ik maar niet uit:

Watermolecule hebben een bindingshoek van 104,45° en een bindingslengte van 0.9584 ångström (=0.09584 nm)

Afbeelding

a)Waar is precies het zwaartepunt van H2O als we een assenstelsel gebruiken waarvan de oorsprong (het punt x=0, y=0) overeenkomt met het middelpunt van het zuurstofatoom? (Antw: x=3.99 *10-12m en y=5.1*10-12m)



Hopelijk weet iemand hier wel raad mee ?

Alvast bedankt

Berichten: 503

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Ken je ook de massa's van de O en H moleculen?

Dit is de formule voor de berekening van het massamiddelpunt van puntmassa's:
\(x_C = \frac{{\sum_1}^3 m_i x_i}{M} \)
\(y_C = \frac{{\sum_1}^3 m_i y_i}{M} \)
met
\(M = {\sum_1}^3 m_i \)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Je kunt het ook stap voor stap aanpakken:

1: bepaal het massamiddelpunt van alleen de 2 H atomen:
natran.gif
natran.gif (9.83 KiB) 548 keer bekeken
dat komt terecht bij het 2-tje, en heeft massa 2 t.o.v. O met massa 16 (of wat nauwkeuriger zo je wil, neem een tabellenboek)

Als je de as tussen O en dat nieuwe zwaartepunt in 2+16 = 18 stukjes verdeelt, ligt het totale zwaartepunt op die as, op 2/18 lengte van het centrum van het O-atoom.

de rest is goniometrie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Hoe bepaal je dan de afstand tussen de twee waterstofatomen ? Ik kom als afstand (tussen de twee waterstofatomen) 2,29 * 10^-20 m uit, is dit mogelijk ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

bijvoorbeeld de driehoek O-2-H is een rechthoekige, waarvan je hoeken kent of eenvoudig kunt berekenen, en waarvan je de schuine zijde kent. Dat is basisgoniometrie. Als dat niet is wat je bedoelt, wat dan wel?
natran2.png
natran2.png (2.99 KiB) 545 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Ik kom als afstand (tussen de twee waterstofatomen) 2,29 * 10^-20 m uit, is dit mogelijk ?
Aangezien een angstrom 1·10-10m is, en in bovenstaande driehoek de schuine zijde bijna 1 A is, zal de halve afstand tussen dei 2 H-atonmen wat kleiner zijn dan 1 A, en de totale afstand dus wat kleiner dan 2 A, dus wat kleiner dan 2·10-10 m

Beter laat je hier eens zien hoe je aan je uitkomsten komt, want ergens maak je gruwelijke reken/wiskundefouten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Ja, maar als ik meteen de afstand tussen de twee waterstofatomen wil bepalen, kan dit niet gewoon met de cosinusregel ? a²=b²+c² -2bc cos alpha, en dan kom ik het bovenstaande uit ? Vervolgens gebruik ik de formule, d1= m2/m1+m2

etc..

klopt dit nog ?

Ik weet dat je het gewoon weet dat het op de helft ligt tussen de 2 waterstofatomen, en dat het dan vervolgens op 2/18de ligt van het zuurstof, maar ik volg gewoon even de standaard werkwijze :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Dag Natran, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
maar ik volg gewoon even de standaard werkwijze ](*,)


Alles goed en wel maar als je dat een waarde oplevert die een factor 15 000 000 000 naast de werkelijke waarde ligt doe je iets serieus fout.

Maak het gewoon niet ingewikkelder dan het is. Stap voor stap met 3e jaars middelbaar gonio, soscastoa.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 97

Re: Vraagstuk zwaartepuntberekening en gereduceerde massa watermolecule

Ok, excuseer voor de vorige reply. Maar het is al laat, en dan wil ik het wel eens wat sneller laten gaan. Ik heb ondertussen de uitkomst al gevonden. Erg bedankt, dit heeft me goed geholpen. Mvg

Reageer