Geluidsisolatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Geluidsisolatie

Ik heb geluidsprobleem. Graag jullie advies hoe op te lossen.

Mijn nieuwbouw huis is uitgerust met een daalderopketel combiair. Mooi principe met wamtepomp uitgerust. Helaas geeft het ketel wel wat geluidsoverlast. Ondanks omkasting en isolatie blijven wij de warmtepomp horen vooral snachts als het stil is. Het geluid komt van de compressor (laag) maar vooral het geluid van de fan die circa 600m3 per uur verplaatst is storend. De bouwer heeft circa 15 cm isolatie in een omkasting gebouwd en de buizen met bitumenkimband omwikkeld. Helaas zonder voldoende resultaat. Op de een of andere manier horen we ook de ketel (fan) van de buren

Weet iemand raad hoe verder te gaan? Uiteraard is het grotendeels een probleem van de bouwer, aan de andere kant slaap ik erg licht. Iemand tips?

Berichten: 4.502

Re: Geluidsisolatie

Mogelijk een ventilator (ITHO) nemen met een hoger vermogen,maar schakelen op een lager toerental.

Kast -inclusief leidingen -pogen te omkleden met een harde dikke bemanteling.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Geluidsisolatie

Denk eens aan antigeluid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluidsisolatie

Het klinkt gek in een wetenschapsforum, maar met je handen afblijven totdat iemand dit probleem exact geïdentificeerd heeft.

Als de bouwer hiervoor verantwoordelijk is, die verantwoordelijkheid bij hem laten. Laat hem expertise zoeken (waar deze zeker bronnen voor heeft).

Als jij verantwoordelijk bent een expert erbij halen voor je aan onnodig dure dingen begint.

Dit is vermoedelijk een combinatie van structuurgeluid en luchtgeluid.

Ik zeg dit niet omdat ik er zo weinig van weet, maar omdat ik er zo veel van weet.
Eric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geluidsisolatie

Voordat je isolatiemaatregelen neemt moet je eerst vaststellen wat de aard van de geluidsoverdracht is.

Heb je te maken met contactgeluid dat de ketel aan de bouwcontructie overdraagt, of is het luchtgeluid dat de ketel naar de omgeving afstraalt?

In het eerste geval kan je isolerende omkastingen aanbrengen zoveel als je wil, maar dat zal niet helpen. Je moet dan de ketel geluidsgeisoleerd ophangen.

Het kan ook zijn dat het geluid wordt overgedragen via de leidingen. Daar zou je dan een stuk rubberslang tussen kunnen zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geluidsisolatie

Het kan nooit de bedoeling zijn dat je de ketel van de buren hoort, dus is er iets mis met de ketel of met de plaatsing ervan. Mijn advies: volg het advies van E.Desart.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Geluidsisolatie

Laat dat onderzoeken door een expert! (Zoals E. Desart al aangaf)

Kanttekening: er bestaan verschillende manieren voor het overbrengen van geluid. Mogelijk is het omkasten niet genoeg gezien de trillingen zich door een constructie verplaatsen:
Dit is vermoedelijk een combinatie van structuurgeluid en luchtgeluid.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1

Re: Geluidsisolatie

Het handigste is denk ik om er een expert naar te laten kijken, even kijken wat hij/zij zegt. Mocht je daarna alsnog last hebben van de geluidsoverlast, zou ik toch denken aan isoleren. De isolatieplaten van Fastfixx zijn bijvoorbeeld geluidswerend.

Reageer