Zonnepanelen echt toekomst?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12

Zonnepanelen echt toekomst?

Dag Iedereen,

Ik vraag mij af of zonnepanelenecht wel toekomst is. Hoe denken jullie daar over. Denken jullie echt dat iedereen binnen 10 jaar zonnepanelen heeft of zal er binnenkort een nieuwe en veel interessantere energiesoort op de markt komen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Lotte

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Het is niet de enigste oplossing, maar ik vind het nog zo gek niet dat iedereen over 10 jaar zonnepanelen (zowel PV als het voorverwarmen van water) op zijn dak heeft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Hier hebben we het al vaker over gehad.

Het voordeel is dat ze fossiele brandstof besparen.

Het nadeel is dat ze 's nachts niks doen, dus dan zullen er toch klassieke elektriciteitscentrales paraat moeten staan.

De klassieke centrales hebben daardoor een slechtere efficiency, dus wordt elektriciteit duurder.

Dat laatste is sowieso een gevolg van groene energie, het kan allemaal wel, maar het brengt complicaties met zich mee die de prijs alleen maar opdrijven. Daar zullen we in de toekomst mee moeten leren leven.

Berichten: 302

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Hier hebben we het al vaker over gehad.
Maar over duurzame energie kan niet vaak genoeg geschreven worden. Anders vallen de mensen weer in slaap.

Herhalen, herhalen, herhalen dus.
Het voordeel is dat ze fossiele brandstof besparen.
En dat is verreweg het grootste voordeel. Snel opschalen kost enkele decennia lang behoorlijk wat olie maar nu kan het nog zonder veel problemen gebeuren.
Het nadeel is dat ze 's nachts niks doen, dus dan zullen er toch klassieke elektriciteitscentrales paraat moeten staan.
Ook voor windenergie moet er altijd backup zijn van fossiele brandstof centrales of kerncentrales. Maar het kan gecombineerd worden in zogeheten 'smart grids'.
De klassieke centrales hebben daardoor een slechtere efficiency, dus wordt elektriciteit duurder.

Dat laatste is sowieso een gevolg van groene energie, het kan allemaal wel, maar het brengt complicaties met zich mee die de prijs alleen maar opdrijven. Daar zullen we in de toekomst mee moeten leren leven.
Ja. Het is altijd weer geld dat de hoofdrol speelt. Zelfs bij iets wat van levensbelang is voor het voortbestaan van het huidige systeem maar dat zal waarschijnlijk pas beseft worden als het al 1 minuut over 12 is.
of zal er binnenkort een nieuwe en veel interessantere energiesoort op de markt komen?
Lotte, een nieuwe energiesoort moet eerst in de praktijk getest worden. Zoals b.v. kernfusie in het ITER project. Voordat het op grote schaal kan worden toegepast zijn we enkele decennia verder. Een nieuwe 'energiesoort' (beter gezegd energiedrager) is de electrische auto. Die wordt al geproduceerd door vele fabrieken. En zelfs hier geldt: het duurt enkele decennia voordat het de benzine-auto in belangrijke mate heeft verdrongen.
ik vind het nog zo gek niet dat iedereen over 10 jaar zonnepanelen (zowel PV als het voorverwarmen van water) op zijn dak heeft.
Niet gek, wel onmogelijk. Wat te doen met flatbewoners ? Wolkekrabbers ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Niet gek, wel onmogelijk. Wat te doen met flatbewoners ? Wolkekrabbers ?


Moet ik dan uitleggen dat mensen zonder dak er ook geen zonnepaneel op kunnen plaatsen?

Ik dacht dat dat voor de hand lag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Niet gek, wel onmogelijk. Wat te doen met flatbewoners ? Wolkekrabbers ?
Flats en wolkenkrabbers hebben tussen de ramen altijd wel geveldelen die je kunt volzetten met zonnepanelen.

Dat lijkt me in dit geval overigens meer een zaak voor de gebouweigenaar dan voor de afzonderlijke bewoners.

Berichten: 302

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Moet ik dan uitleggen dat mensen zonder dak er ook geen zonnepaneel op kunnen plaatsen?
Nee, maar je schreef: iedereen. Terwijl qua percentage de meesten flatbewoners zijn. Dat is vaak het probleem met duurzame energie: het grote plaatje wordt overzien. Niet naar gekeken. Alleen gekeken naar de eigen situatie of eigen land. Maar niemand en geen enkel land is een eiland, dat zal 'straks' nog veel meer blijken dan nu.
Ik dacht dat dat voor de hand lag.
Je zou ze de kost moeten geven, voor hoeveel mensen dat niet voor de hand ligt. Denken bijvoorbeeld op het dak alle zonne-panelen voor alle flatbewoners. Kan misschien nog voor flats van 2-3 hoog, maar daarboven ontbreekt de oppervlakte.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Als er dingen komen zoals zonnecellen geïntegreerd in dakpannen enzo, is er toch toekomst, niet?

En stel dat men zonnecellen zou kunnen optimaliseren dat bijvoorbeeld elke wagen een dak van zonnecellen heeft dat de elektrische batterij oplaadt. 's Nachts waait er ook wind, dus kan je je wagen in niet-piekmomenten opladen. Ik ga waarschijnlijk een beetje kort door de bocht?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Ik vrees dat zonnepanelen niet de toekomst zijn. Andere opties voor stroomproductie zijn beter:

- golfslag energie (werkt dag en nacht)

- kernfusie (ik reken eigenlijk de huidige kernenergie ook tot duurzame energie)

- windenergie (ook wel niet altijd)

- stroomproductie als nevenproduct bv: verbranding van afval uit een waterzuiveringsinstallatie. (met biogas o.a.)
Als er dingen komen zoals zonnecellen geïntegreerd in dakpannen enzo, is er toch toekomst, niet?
Dat wordt al gedaan maar ik ga geen link plaatsen omdat ik slechts één firma ken die dat doet en dat dus eigenlijk reclame is :eusa_whistle:
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

reclame
Mijn vader zei zo ook al iets :eusa_whistle:

Ik vraag me toch af waarom de overgang zo traag verloopt naar alternatieve energie? Kunnen we met de bestaande technologie al CO2-onafhankelijk worden?

En dat ideetje over auto's gaat vast zo simpel ook niet zeker?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

jhnbk schreef:- windenergie (ook wel niet altijd)

Dat wordt al gedaan maar ik ga geen link plaatsen omdat ik slechts één firma ken die dat doet en dat dus eigenlijk reclame is :eusa_whistle:
Volgens m'n biodocent is dat windenergie niet uitmaakt. De productie vebruikt bijna net zo veel als ze opleveren. En ze leveren al weinig op. Ook worden de windturbine's van een licht, duur(der) materiaal (de naam is me even ontschoten) gemaakt zodat de wieken lichter zijn. Maar in plaats van alleen de wieken van dit materiaal te maken, maken ze de hele windturbine ervan. Of het 100% klopt weet ik niet, maar ik kan me er redelijk in vinden. We hebben hier zowat in de achtertuin 4 windturbine's staan die worden gebruikt om 1 klein dorpje (<2000 inwoners, <700 huishoudes) te voorzien van stroom.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Het park zal een capaciteit van 1,7 megawatt hebben en stroom leveren aan 3.100 gezinnen. Dat is zowat de helft van Groot-Kruibeke.

Bij ons dus: 3 windmolens, ter vergelijking.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Ik vraag me toch af waarom de overgang zo traag verloopt naar alternatieve energie?
Geld.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Ik vraag me toch af waarom de overgang zo traag verloopt naar alternatieve energie?
Omdat de technologie binnen x jaar zoveel beter gaat zijn, dat je sneller je geld terug verdiend hebt als je pas binnen x jaar gaat bouwen :eusa_whistle:

Dus als je nu bouwt, heb je je geld binnen 7 jaar terug (bijvoorbeeld)

als je binnen 2 jaar bouwt, heb je je geld dan na 3 jaar terug, dus heb je binnen 5 jaar je geld terug.

Het is lang niet de enige reden, maar het speelt wel een rol...
Kunnen we met de bestaande technologie al CO2-onafhankelijk worden?
Nederland misschien wel, België niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 473

Re: Zonnepanelen echt toekomst?

Als er dingen komen zoals zonnecellen geïntegreerd in dakpannen enzo, is er toch toekomst, niet?
Bij nieuwbouw kunnen de panelen dienst doen als dakpan!

Geen dakpannen is dan weer een serieuze besparing ;)
En stel dat men zonnecellen zou kunnen optimaliseren dat bijvoorbeeld elke wagen een dak van zonnecellen heeft dat de elektrische batterij oplaadt.
Een Duits automerk ging ooit flexibele zonnepanelen website (reclame?!?)monteren op hun auto's, het is er echter nooit van gekomen :eusa_whistle: Waarom? Ik weet het niet ](*,)

Reageer