Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Heren, ik heb een hoekprofiel met de volgende lengtes. Hoe moet ik hier het oppervlaktetraagheidsmoment van berekenen?

Afbeelding

Berichten: 150

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Zie bijvoorbeeld http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=582067.

Mocht 't je niet lukken a.d.h.v. dat rekenvoorbeeldje, dan kan ik je al vertellen dat t.o.v. de horizontale zwaartepuntslijn het traagheidsmoment 50 841 710,53 mm^4 bedraagt.

Berichten: 4.502

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Het kunstje is natuurlijk om eerst de zwaartelijn te bepalen,bijv de x-lijn.

Dus de plaats van de resultante (som) van de 2 oppervlaktedelen (te noemen A1+2 )te bepalen,vervolgens van elk deel het traagh.moment plus van elk deel de opp. maal het kwadraat van de afstand van het eigen zwaartepunt tot de gezamenlijke zwaartelijn.

In formule Itotaal=I1+2 +A1*y12 +A2*y22

Dit verhaal is dus cf. hetgeen de eerdere geleerde je mailde

En de Ix uit de tabel 1,41* 10x mm4,maar het zou een drukfout kunnen zijn,Cov!

Berichten: 150

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Er bestaat een methodiek om zowel de ligging van de zwaarteas als het traagheidsmoment rond diezelfde as tegelijkertijd te berekenen. 'k Had mij eerder voorgenomen dat eens uit te schrijven, maar thesis neemt momenteel wat te veel tijd in beslag. Maar goed, 'k zal volgende week alvast eens tijd maken hiervoor, beloofd!!

Berichten: 4.502

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

oktagon schreef:Het kunstje is natuurlijk om eerst de zwaartelijn te bepalen,bijv de x-lijn.

Dus de plaats van de resultante (som) van de 2 oppervlaktedelen (te noemen A1+2 )te bepalen,vervolgens van elk deel het traagh.moment plus van elk deel de opp. maal het kwadraat van de afstand van het eigen zwaartepunt tot de gezamenlijke zwaartelijn.

In formule Itotaal=I1+2 +A1*y12 +A2*y22

Dit verhaal is dus cf. hetgeen de eerdere geleerde je mailde

En de Ix uit de tabel 1,41* 10x mm4,maar het zou een drukfout kunnen zijn,Cov!
En daar behoort voor de exponent x een 8 te staan bij nadere bestudering!

Berichten: 8

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Hallo,

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door de hoeklijn in twee rechthoeken te spliten en vervolgens met behulp van de neutrale lijn I te bepalen.

Op deze site staat een mooi voorbeeld van hoe je dit doet: http://Werktuigbouw.info/Kwadratisch_oppervlakte_moment.html

Suc6

Reageer