Waterstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 382

Waterstof

Geachte(n),

Waarom verbrand waterstof wel (H) en water niet (H2O)? Ik bedoel, waterstof brand, dit bestand zit ook in water waarom brand water dan niet? Ligt dat aan de aggregratietoestand, gas en water? Waardoor water, een verkoelend effect heeft?

M.V.G

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waterstof

Bedenk eens wat er gebeurd bij verbranden? Welke chemische reactie vindt er dan plaats?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Waterstof

Als je waterstof, H2 dus verbrandt, dan ontstaat H2O. De reactievergelijking is

2 H2 + O2 --> 2 H2O

Wat er gebeurt is

2 H-H + O=O --> 2 H-O-H

De streepjes staan voor een binding; tussen de O-atomen zit een dubbele binding. Zoals je ziet moeten 2 H-H bindingen en 1 O=O dubbele binding worden verbroken; hiervoor in de plaats ontstaan 4 O-H bindingen. Nu is het zo dat de H-H binding niet erg sterk is, het kost niet veel energie om deze te verbreken. De dubbele binding in O=O iswat sterker; het verbreken ervan kost wel energie maar in alles met alles kost het een stuk minder dan het vormen van 4 O-H bindingen oplevert.

Waarom dat zo is laten we maar even buiten beschouwing. Waar het om gaat is dat het netto energie opbrengt om de 2 H-H bindingen en de dubbele O=O binding om te zetten in 4 O-H bindingen (2 H2O moleculen dus). De reactie verloopt daarom gemakkelijk.

Zou je nu water willen verbranden, dan zou je zoiets moeten krijgen als

2 H2O + O2 --> 2 H2O2

Wat er nu moet gebeuren is het volgende:

2 H-O-H + O=O --> 2 H-O-O-H

Je moet dus weer 4 O-H bindingen verbreken, en daarbovenop een dubbele O=O binding. In ruil daarvoor krijg je (opnieuw) 4 O-H bindingen en 2 enkele O-O bindingen. Dat levert geen energie op, maar kost juist energie en daardoor verloopt de reactie niet. (de omgekeerde reactie verloopt wel, waterstofperoxide (H2O2) valt langzaam uiteen in water en zuurstof).

Vandaar dat waterstof prima brandt of zelfs explodeert, maar dat water zelf dat niet doet.

Je kunt het ook zo beschouwen: Waterstof reageert erg makkelijk met zuurstof onder de vorming van water. Kennelijk is water een erg stabiele stof. Een stof die zo stabiel is zal niet graag verder willen reageren. Water zal dus ook niet branden.

Het heeft in ieder geval niets met aggregatietoestanden of een verkoelend effect van water te maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waterstof

Verbranden is reageren met zuurstof. De H's in H2O hebben al gereageerd met zuurstof, zijn dus al "verbrand". De as van een sigaret kun je ook niet opnieuw terug aansteken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 382

Re: Waterstof

Bedankt allen, erg verduidelijkend. Ik heb verder nog geen achtergrond met scheikunde, omdat wij hier nog niet in gedoceerd worden, vandaar de misschien wel makkelijke vraag. :eusa_whistle:
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer