Metalen of metaalionen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Metalen of metaalionen?

Hallo,

ik maak voor school een werkstuk over vuurwerk. Ik heb onder andere een stukje over vlamkleuring. Ik heb een lijst gevonden met welke stof welke kleur geeft, maar ik weet niet of er in vuurwerk gebruik gemaakt wordt van de metalen zelf of van zouten waar deze metaalionenen inzitten.

Natrium Geel

Thallium Helder groen

Kalium Zwak violet

Koper (oxides) Smaragdgroen

Rubidium Zwak violet

Fosforzuur Zwak geel-groen

Cesium Zwak violet

Salpeterzuur Brons-groen

Lithium Wijnrood

Zinkmetaal Zwak blauw-groen

Strontium Eijnrood

Koperhalogeniden Azuurblauw

Calciumfluoride Helder rood

Indium Blauw-violet

Calcium Steenrood

Barium Geel-groen

Seleen Helder blauw

Molybdeen Geel-groen

Telluur Zwak groen

Antimoon Zwak blauw-grijs

Borium Helder groen

Bismuth Zwak blauw-grijs

Iemand die me hier bij kan helpen/uitleg kan geven?

Berichten: 12.262

Re: Metalen of metaalionen?

Het gebruik verschilt, soms kan het metaal zelf worden gebruikt (als reductor, bijvoorbeeld magnesium voor wit licht), maar soms is het ook deel van bijvoorbeeld de oxidator (strontiumnitraat, bariumnitraat oid).
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Metalen of metaalionen?

Bedankt vuur uw reactie Benm!

En hoe kom ik er nou achter wanneer het als reductor en wanneer het als oxidator gebruikt wordt?

Of is dit niet echt te zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Metalen of metaalionen?

Er valt wel een klein beetje over te zeggen. In jouw lijstje staat bijvoorbeeld calciumfluoride, dat is een zout, een verbinding van calcium (metaal) en fluor (niet-metaal). Een zout is opgebouwd uit ionen, en het calcium is hier dus aanwezig als ion. Hetzelfde geldt voor de koperhalogeniden in je lijstje. Onder halogeniden worden verstaan fluoride, bromide, chloride en jodide. Ook koperoxides zijn zouten. Verder mag je ervan uitgaan dat lihium, natrium, kalium, rubidium en cesium aanwezig zijn als ionen, aangezien de metalen zelf bijzonder onedel zijn.

Fosforzuur is noch een metaal, noch een zout, evenals salpeterzuur. Het zijn zuren die ontstaan wanneer de oxides van fosfor en stikstof met water reageren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Metalen of metaalionen?

De meeste opgesomde metalen zijn atomair erg reactief. Alleen daarom al gaat hem om metaalionen.

Berichten: 12.262

Re: Metalen of metaalionen?

Het klopt idd dat veel van die metalen te reactief zijn, maar soms heb je dan nog de keuze:

Je kunt bijvoorbeeld NaCl toevoegen, of direct NaNO3 gebruiken als oxidator. Het laatste kan wenselijk zijn (goedkoper), maar ook onwenselijk omdat het (t.o.v. KNO3) de pyrotechnische sas instabieler maakt en daardoor gevoeliger voor ongewenste ontsteking. In die zin is de praktijk altijd tricky - je wilt bijvoorbeeld ook niet al te hygroscopische zouten gebruiken in zo'n mengsel, en bepaalde metalen geven ook verhoogde kans op spontane ontbranding.

Al met al is het een hele (behoorlijk empirische) wetenschap, maar de kleur ontstaat zolang het metaal als ion in de verbranding betrokken wordt, en vervolgens weer een electron terugvangt. De kleuren zijn de atomaire emissiespectra, bijvoorbeeld voor natrium zoals je dat ziet in straatlampen.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Metalen of metaalionen?

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Denk dat ik hier voorlopig wel mee uit de voeten kan:)

Reageer