De pratende diamant van Harkema (uit Man bijt hond)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

De pratende diamant van Harkema (uit Man bijt hond)

http://www.youtube.com/watch?v=VP0N_VdwNGc

http://www.youtube.com/watch?v=uy3sthMA4hc

Wat denken jullie? Ik vind die man nogal geschift overkomen, maar verder heb ik geen verstand van stenen of wat dan ook.. was benieuwd naar jullie mening.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De pratende diamant van Harkema (uit Man bijt hond)

Er is geen enkel bewijs dat wat deze persoon beweert ook waar is. Experts hebben de steen niet bestudeerd (mocht dit wel zo zijn dan wil ik dit graag weten) en zelf lijkt deze persoon me ook geen expert te zijn dat hem enige ruimte zou kunnen geven om dingen te kunnen beweren.

Kortweg, humbug!
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 389

Re: De pratende diamant van Harkema (uit Man bijt hond)

Op basis van deze foto kan ik totaal niet uitmaken of het inderdaad om een diamant gaat. Als het dan toch zo een grote diamant is zoals deze steen, dan is deze persoon alvast multi multi miljardair, op basis van het aantal karaat, mocht hij hem laten slijpen. De kwaliteit echter is vermoedelijk beduidend laag... het is dus weinig waarschijnlijk dat deze steen volledig uit diamant bestaat.

Persoonlijk heb ik het heel moeilijk om te geloven dat dit een diamant is, maar wetenschappelijk gezien wil ik wel enige achtergrond geven van wat wel zou kunnen en dikwijls wordt vastgesteld bij meteorietinslagen (los van dit specifiek verhaal). Zoals je wel weet, is diamand een vorm van koolstof die zich vormt bij zeer hoge drukken en betrekkelijk hoge temperaturen. Bij welke combinaties van druk en temperatuur, dat geeft volgend diagram aan:

Afbeelding

Hieruit blijkt dat hoge drukken vooral diamand garanderen, maar bij niet te hoge drukken, maar wel hoge temperaturen, zal eerder grafiet (zoals in een potlood) ontstaan. In de aarde is het zo dat de combinaties van druk en temparatuur die voorkomen, ruwweg door het grafietveld gaan. Slechts bij uitzondering als om één of andere reden de temperatuur iets kan verlaagd worden (door inbreng van kouder materiaal), kan diamant stabiel worden. Bij voorkeur gebeurt dit onder dikke continentale platen, omdat daar het materiaal iets kouder is en er toch voldoende druk is. Met kouder bedoel ik niet 5 graden ofzo, maar effectief een 500 tot 800° C. Warm materiaal, dan moet je je iets voorstellen in de orde van over de 1000° C.

Nu, er is vastgesteld dat sommige meteorietinslagen voldoende druk genereren bij voldoende lage temperaturen, zodanig dat het aanwezige koolstof (bv. gras of planten van op aarde of eventueel grafiet of zelfs diamand dat door de meteoriet zelf wordt aangebracht) onmiddellijk veranderd in diamand. Hierbij is het wel zo dat deze diamand doorgaans slechts enkele micrometers groot is. Een blok als in de film is dus vrij onwaarschijnlijk, eerder iets als een fractie van de punt van een naald. Echter, het kan natuurlijk zijn dat niet heel het blok, maar slechts minuscule deeltjes van het blok microkristalijn diamant bevat. Op het blok is een gepolijst vlak te zien. Dit zou er kunnen op wijzen dat er een snijvlakje is aangemaakt dat onder de petrologische microscoop is bestudeerd en waar inderdaad microkristalijn diamant in zou zitten. In die zin zou het verhaal enigszins waar kunnen zijn.

Reageer