Springen naar inhoud

Kwantificatie in deeltjesverschuiving

• Log in om te kunnen reageren

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2010 - 22:49

Beste mensen,

Is een beweging van een atomair deeltje gekwantificeerd?

M.a.w. is er een minimale afstand waarmee een deeltje (atoom) zich verplaatst (kan verplaatsen) in de ruimte?

Gr.

Machiel

Veranderd door M. Mulder, 22 februari 2010 - 22:50

Team TFC; member of the Dutch Power Cows

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 februari 2010 - 23:37

Is een beweging van een atomair deeltje gekwantificeerd? M.a.w. is er een minimale afstand waarmee een deeltje (atoom) zich verplaatst (kan verplaatsen) in de ruimte?

Er bestaat zoiets als een Planck-lengte.
Het antwoord lijkt dan bevestigend.

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 00:25

Er bestaat zoiets als een Planck-lengte.
Het antwoord lijkt dan bevestigend.

Ik zit niet echt in de natuurkunde, maar ik had en tekening gemaakt, waarbij ik de reconstructiestatus en deconstructiestatus had aangegeven van atomaire deeltjes, waarbij de overgangen tussen deze beide statussen waren aangegeven door 'constante van Planck'. Had het dus zelf al gevonden klaarblijkelijk.

Ik stelde me het volgende voor:

Als iemand t.o.v. de aarde stilstaat en een andere persoon ziet meedraaien met de snelheid van de aarde, dan ziet hij die persoon in een fractie van een seconde voorbijflitsen, indien hij/zij ervoor staat.
Het zijn dus steeds fragmenten in tijd die de realiteit weergeven.

Indien je gaat inzoomen in de quantumstatussen van de atomaire deeltjes, dan zijn dat dus ook steeds fragmenten in tijd. Een beweging is dus altijd opgedeeld in plancklengte-constructies.

Waar zijn de deeltjes dan, als ze tussen 2 plancklengtes zitten?
Team TFC; member of the Dutch Power Cows

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 februari 2010 - 08:47

Indien je de ruimte kwantificeert in eenheden van Plancklengte, dan moet je ook de tijd kwantificeren in eenheden van Plancktijd, dus dan kun je niet spreken over: waar was het deeltje hier tussen in, want er zit geen tijd tussen deze twee momenten.

Echter is er nog niet echt consensus binnen de wetenschap dat de ruimte is opgedeeld in Planck-lengtes. De Engelstalige Wikipedia meldt hierover: The physical significance of the Planck length, if any, is not yet known. [...] Contrary to statements sometimes found in the popular press, there is no evidence to suggest that distances in space are quantized in units of the Planck length. Helaast staat er verder geen wetenschappelijke bron bij.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2012 - 11:28

The physical significance of the Planck length, if any, is not yet known.

Is er (inmiddels) een wetenschappelijke basis voor het bestaan van de Planckse lengte?
Is die lengte misschien alleen maar toevallig de kleinste lengte die men berekend heeft?

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2012 - 15:52

In de kwantummechanica worden plaats en tijd gezien als continue variabelen (of operatoren).

De Planckmassa is de massa van een zwart gat waarvoor zijn grootte (Schwarzschildstraal) even groot is als zijn kwantummechanische golflengte (Comptonlengte). Die bijbehorende grootte noemen we dan de Plancklengte en kan volledig uitgedrukt worden in natuurconstantes.

Omdat de Plancklengte (~10-35 m) zich op een heel andere schaal bevindt als de meeste, zo niet alle waargenomen natuurkundige processen, heeft de Plancklengte nauwelijks fysische betekenis. Hetzelfde geldt voor de Planckenergie: 1028 eV. Er zijn weinig theoriën die een energie vereisen die zo groot is.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures