Springen naar inhoud

Gelijke energie bij orbitalen

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2010 - 22:54

Hoi,

ik vroeg me af waarom de 3 p-orbitalen en de 5 d-orbitalen dezelfde energie hebben?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 februari 2010 - 23:29

Ze zijn alleen gelijk als er noch een magneetveld noch een elektrisch veld is.
Zie zeeman-effect en stark-effect. De velden zorgen voor een opsplitsing van de energieniveaus.
Die verschillen zijn meestal klein t.o.v. de energieverschillen van de 'banen', K-schil, M-schil, ... .

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2010 - 23:54

Ik heb het nog niet helemaal: het heeft iets met de kwantumgetallen te maken, maar ik weet niet exact wat...

Toch reeds bedankt voor je antwoord!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8976 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2010 - 00:08

Je kunt je eigenlijk beter afvragen waarom ze een verschillende energie zouden hebben. Nemen we de drie p-orbitalen: Ze hebben dezelfde vorm, dus als je over de gehele orbitaal middelt is in alle gevallen de gemiddelde afstand van het elektron tot de kern gelijk. De energie die dat orbitaal vertegenwoordigt dus ook.

Voor de d-orbitalen is dat wat lastiger te "zien" (je kunt het wel uit de wiskundige beschrijving van de orbitalen halen). Maar wat geldt: Er zijn 5 afzonderlijke manieren waarop een elektron met die bepaalde energie om de kern kan zitten. Je kunt wel een zesde manier verzinnen, maar die is altijd te schrijven als een combinatie van de andere 5 manieren. (Zo ook bij de p-orbitalen)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 februari 2010 - 00:45

OK ,bedankt voor uw antwoord!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures