Cosinusregel afleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Cosinusregel afleiden

Hallo, gevraagd wordt om de snelheid waarmee a varieert in functie van b uit te drukken als bovendien gegeven is dat c en theta constant blijven...

a²=b²+c²-2bc*cos(theta)

ik dacht:

2a*b'=2b+2c*c'-2c*cos(theta), maar of dat klopt, dat weet ik niet....

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 503

Re: Cosinusregel afleiden

Hoe kom je aan c'? Die is immers constant.

Om de analogie nog meer zichtbaar te maken:

stel a = x en b = t

x = (+-) [t²+c²-2tc*cos(theta)]^(1/2)

da/db = dx / dt = ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cosinusregel afleiden

Hallo, gevraagd wordt om de snelheid waarmee a varieert in functie van b uit te drukken als bovendien gegeven is dat c en theta constant blijven...
Volledige opgave graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cosinusregel afleiden

Hallo, gevraagd wordt om de snelheid waarmee a varieert in functie van b uit te drukken als bovendien gegeven is dat c en theta constant blijven...
Deze formulering zou toch een belletje moeten doen rinkelen: het is precies de * van * naar *; vul aan...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cosinusregel afleiden

de partieel afgeleide van a naar b.

Ik wist niet of ik dat mocht gebruiken omdat de onbekende toch niet volledig onafhankelijk zijn....

dus eerst neem ik de vierkantswortel van beide leden, zodat ik de uitdrukking a=sqrt(b²+c²-2bc*cos(theta)) krijg.

da/db geeft dan (b-c cos(theta))/a (da/db moet 'ronde' delta zijn)

Is dat correct?

Maar dan staat er toch nog steeds een a in de uitdrukking?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cosinusregel afleiden

In fysics I trust schreef:de partieel afgeleide van a naar b.

Ik wist niet of ik dat mocht gebruiken omdat de onbekende toch niet volledig onafhankelijk zijn....
Als onbekenden volledig onafhankelijk zijn, dan is er ook geen "snelheid waarmee de ene in functie van de andere verandert" - dus uiteraard hangen ze van elkaar af, via die uitdrukking van de cosinusregel.
dus eerst neem ik de vierkantswortel van beide leden, zodat ik de uitdrukking a=sqrt(b²+c²-2bc*cos(theta)) krijg.
Als je nu partieel afleidt naar b, staat er toch geen a meer...? Er is geen a in het rechterlid.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cosinusregel afleiden

Blijkbaar mis ik het één en ander:

gegeven:

a²=b²+c²-2bc*cos(theta)

dat is de cosinusregel.

Ik herschrijf dit, zodat er niet staat a²=...., maar a=....

Daartoe neem ik de vierkantswortel uit beide leden.

En als ik dan afleid, krijg je toch [1/2sqrt(....)]*(b-c*cos(theta)), waarbij de .... staan voor het rechterlid uit de cosinusregel en dus gelijk is aan a².

Wat doe ik verkeerd?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cosinusregel afleiden

Oké, ik had niet gezien dat je de uitdrukking onder de wortel terug vervangen had door a², dat kan inderdaad.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer