U-238 gebruiken voor energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

U-238 gebruiken voor energie

Afgelopen week kwam deze video online van een presentatie van Bill Gates.

http://www.ted.com/talks/bill_gates.html

Erg inspirerend. Als ik hem goed begrijp wil hij onderzoek stimuleren op het gebied van het gebruiken van nuclear afval materiaal zoals Uranium-238, om energie op te wekken met null emisie.

Mijn vraag is, zijn er in Nederland onderzoeken/initiatieven op dit gebied?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: U-238 gebruiken voor energie

Hier een korte intro van deze nieuwe reactor.

http://www.technologyreview.com/Video/?vid=266
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 12.262

Re: U-238 gebruiken voor energie

U238 is niet echt nuclear afval natuurlijk, meer wat er overblijft als je er de lichtere isotopen hebt uitgehaald. Het is verder nog prima (of zelfs beter) bruikbaar voor andere toepassingen van uranium (munitie en dergelijke).

Of die reactor er komt? Voor zover ik begrijp hebben ze een enorm budget besteed aan simulatie, en naar hun zeggen is een dergelijk reactor mogelijk. Er is er echter nog nooit eentje gebouwd, en een eerste test is toch wel de proof of the pudding.

In nederland is er niet zoveel onderzoek naar kernenergie in welke vorm dan ook meer. Politiek blijft splijting lastig, dus de enige bijdrage uit nederland gaat min of meer naar kernfusie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: U-238 gebruiken voor energie

Maar kernsplisting werkt en dat is toch nog niet bewezen van kernfusie?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 12.262

Re: U-238 gebruiken voor energie

Wat heet 'werkt'?

Het onderliggende mechanisme is voor kernfusie bewezen, praktische tests tonen aan dat het ook daadwerkelijk gebeurd, maar er is nog nooit een reactor gebouwd met als doel energie op te leveren. Of dat laatste gaat lukken is goeddeels een vraag van materiaalkunde.

Splijting van U238 zoals voorgesteld in die travelling wave reactor is, voor zover ik weet, alleen theoretisch onderzocht, en nog niet op enige schaal getest als mogelijke reactor. Splijting van U235 en het kweken van splijtstof uit U238 zijn op zichzelf wel bewezen processen die praktisch gebruikt worden, maar of dat samen gaat in 1 reactor die vooral gevuld is met U238 valt te bezien.
Victory through technology

Reageer