Springen naar inhoud

Knik verstijfde kolom

• Log in om te kunnen reageren

dmx

dmx

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2010 - 19:20

Hallo!

Ik zit met volgend probleem:
Ik moet de belasting vinden waarbij de verstijfde pyloon zal uitknikken in het vlak.
Geplaatste afbeelding

We hebben de kniktheorie volgens Euler gezien,
alsook een theoretisch bezwijkcriterium (die rekening houdt met spanningen ten gevolge van normaalkracht + buiging)
alsook de knikkrommen van de ECCS, gebaseerd op proefondervindelijk onderzoek (die ook rekening houden met vormimperfecties, eigenspanningen e.d.)

Dit laatste benadert dus de werkelijkheid en is in principe eenvoudig toe te passen aangezien er tabellen beschikbaar zijn. Dit hebben we ook gedaan voor een eenvoudig I-profiel en een buisvormige kolom.

Maar met bovenstaande kolom heb ik het toch moeilijk.
De doorsneden en afmetingen zijn gegeven.
Maar hoe moet ik omgaan met die verstijving?
Hoe vind ik hier bijvoorbeeld het traagheidsmoment van?

Kan iemand mij het principe eens uitleggen?
Alvast bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 februari 2010 - 14:56

Wat is de kniklengte (afhankelijk van inklemming)

De knik zal nmm.bij een gelijke centrische belasting altijd in het midden van de kolom optreden,onafhankelijk van het kolomprofiel;je zult dus de I en i (traagh.straal) moeten bepalen in het midden van de kolom en dat zal in het getoonde model dan worden Itotaal= som Ieigen's van de delen plus som delen*zwaartepuntsafstand2 en LaTeX = kniklengte/i .

dmx

dmx

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 15:52

Dit is de situatie:
Geplaatste afbeelding

De top van de centrale pyloon is verbonden met tuien aan de delen links en rechts.
Volgens mij wordt de kniklengte verkort doordat het deel links ingrijpt op de pyloon zelf (en niet ter hoogte van de oplegging). Klopt dit?

Maar welke oplegging gebruik ik dan in mijn vereenvoudiging?
De oplegging aan de top lijkt mij trouwens ook niet duidelijk.. Ik zou 2x een roloplegging gebruiken (1x vertikaal, 1x horizontaal) en de meest nadelige situatie van de 2 zoeken.

Bedankt!

Veranderd door dmx, 06 maart 2010 - 15:55

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 maart 2010 - 17:26

Het grootste knikgevaar zal bestaan in de dwarsrichting-dus haaks op de piloon- met een kniklengte die 2x de werkelijke piloonlengte bedraagt.

Bereken je de constructie in 1 richting als getekend,dan is er een zeer labiel evenwicht en zal bij het minste zijwindje je gehele winkel in de horizontale vlakte gaan!

dmx

dmx

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2010 - 17:55

Bereken je de constructie in 1 richting als getekend,dan is er een zeer labiel evenwicht en zal bij het minste zijwindje je gehele winkel in de horizontale vlakte gaan!

Hoezo?
Er zijn toch stijve knopen die de horizontale stabiliteit verzekeren?

Het zou alleszins niet mogen, want deze constructie is werkelijk gebouwd..

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 maart 2010 - 14:48

Voor zover ik de tekening kan beoordelen,staat de totale constructie in een plat vlak en hebben alleen de staalprofielen in de dwarsrichting (kijkrichting op het geheel) weerstand tegen zijdelingse buiging en moet die met vloerankers in een betonfundatie worden opgevangen.

Totale uitvoeringstekening of foto zou veel verduidelijken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures