Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?


Energie in een doosje: zo beschrijft K.R. Sridhar – oprichter van Bloom Energy – de Bloom box. De Bloom box is een nieuw soort brandstofcel, dat elektriciteit produceert door zuurstof in de lucht te combineren met elk soort brandstof, zoals zonne-energie, gas en biogas. Een Bloom box is voldoende om één Europees huis te voorzien van elektriciteit.In een Bloom box – ter grootte van een grapefruit – vindt geen verbranding plaats. De chemische reactie is efficiënt en schoon. Momenteel kost een Bloom box 700.000 tot 800.000 dollar per stuk, maar binnen vijf tot tien jaar kost één Bloom box minder dan 3.000 dollar. Sridhar kreeg het idee tijdens het ontwerpen van een apparaat voor NASA om zuurstof op Mars te genereren. De Bloom box werkt de andere kant op. In plaats van dat zuurstof wordt gegenereerd, gebruikt het apparaat zuurstof als één van de inputs.


Lees verder (incl. filmpje): http://www.scientias.nl/bloom-box-een-hype...nding-ooit/4863


Bron: Scientias.nl

Berichten: 12.262

Re: Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Tja, we zullen zien :eusa_whistle:


Ik heb er wat videos over gezien, maar daaruit is niet echt op te maken of het nou een echt apparaat is, laat staan of het doet wat er geclaimed wordt.


Sowieso zie ik het niet als een van de belangrijkste uitvindingen ooit. Dit apparaat doet precies hetzelfde als een bestaande gasgestookte centrale, alleen met een (geclaimed) beter rendement, en een compactere vormfactor.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Eerst zien, dan geloven. Vooralsnog is het gewoon "een" solid oxide brandstofcel, zonder verdere informatie waarom dit type geen last van cokevorming zou hebben, en met een ononderbouwde claim op een spectaculaire prijsreductie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Zoals ook op meerdere plekken al is aangegeven zou dit in ontwikkelingslanden een grote impuls kunnen geven aan de economie, mits die prijs onderuit gaat. De overhead aan onderhoud van een centraal netwerk van energie distributie vervalt door energie lokaal te produceren. Hetzelfde gebeurde bijvoorbeeld met mobiele telefonie in India.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Ik heb die video helemaal gezien. Wat mij opvalt is dat er nergens gesproken wordt over de uitlaatproducten. Als je b.v. aardgas combineert met zuurstof, dan komt daar water en CO2 uit. Waar laten ze dat?

Berichten: 12.262

Re: Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Inmiddels staat de website online, met daarop wat specificaties van het geheel. Of die juist zijn lijkt me lastig te zeggen, maar het is een begin.


Uiteraard produceert het ding CO2 als je aardgas verstookt, daarover is nooit twijfel geweest. Volgens de site werkt het op een eerste stap van water-gas-shift, gevolgd door reactie van H(2) en CO met zuurstof in de brandstofcel. Het water zou dan weer deels gebruikt worden om die water-gas shift te doen, wat op zich allemaal plausibel klinkt.


De crux zit hem uiteraard in functie, rendement en levensduur van die brandstofcellen - iets dat uit de praktijk zal moeten gaan blijken.
Victory through technology

Berichten: 49

Re: Bloom box: een hype of de belangrijkste uitvinding ooit?

Misschien is de co2 uitstoot gigantisch en kost dat ding ongelooflijk veel energie, dan moeten we apparaten maken die co2 omzet in zuurstof.

Reageer